Logo Polskiego Radia
Jedynka
Anna Borys 24.04.2017

Firmy wybierają leasing. Branża rośnie

Obok kredytu bankowego leasing jest jednym z dwóch najczęstszych źródła finansowania inwestycji.
Posłuchaj
  • O rynku leasingu w radiowej Jedynce (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Z funduszy pochodzących od firm leasingowych finansowana jest co trzecia inwestycja sektora przedsiębiorstw.

- Jest to 15 mld sfinansowanych transakcji przez branżę leasingową w pierwszych trzech miesiącach tego roku. To daje wzrost rynku na poziomie dwucyfrowym. Nadal segment pojazdów lekkich jest motorem napędowym leasingu, mamy tu do czynienia ze wzrostem na poziomie 23 proc. i ponad 10 mld zł sfinansowanych transakcji, z czego połowa dotyczy pojazdów osobowych. To pokazuje, że bardzo dobrze rozwija się rynek usług wewnętrznych. Jesteśmy dostawcą usług leasingowych szczególnie dla handlu. Wzrost płac, dobra sytuacja na rynku pracy, powodują wzrost konsumpcji, a tym samym zapotrzebowanie na usługi leasingu w tym segmencie rynku - tłumaczy Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

Zapotrzebowanie na leasing rośnie

Bo o wzroście rynku leasingu decyduje przede wszystkim wciąż dobra ogólna koniunktura gospodarcza w Polsce.

- Niewątpliwie wraz z rozwojem gospodarki, wraz ze wzrostem pewności przedsiębiorców, co do dalszego funkcjonowania, chętniej inwestują. Inwestują po przez leasing głównie dlatego, że ta forma wiąże się z korzyściami podatkowymi, ale również bardzo ważne jest to, że instytucja finansująca zabezpiecza się na przedmiocie leasingu. Polscy przedsiębiorcy nie są bogaci, nie mają majątku by pod jego zastaw wziąć kredyt. Dlatego leasing jest taki popularny w Polsce – przekonuje Adam Ruciński prezes firmy doradczej BTFG.

Jesteśmy liderami w Europie

I już dziś Polska przoduje w Europie, jeśli chodzi o inwestycje finansowane przy pomocy leasingu.

- Wyniki naszej branży w pierwszym kwartale tego roku pokazują wyraźnie, że rozpoczęły w obszarze inwestycje się małych i średnich firm. Wśród tych przedsiębiorców leasing jest bardzo popularny. Średnio w Europie w ostatnich 6 miesiącach z tej formy finansowanie korzystało 23 proc. przedsiębiorców, w Polsce zaś 39 proc. to najwyższy wskaźnik w całej Europie - dodaje Andrzej Sugajski.

Nie tylko samochody

Najczęściej leasingowane są samochody osobowe i dostawcze - ale coraz częściej mali i średni przedsiębiorcy lizingują też sprzęt biurowy.

- Jesteśmy coraz mniej przywiązani do sprzętu elektronicznego. Wiemy, że użyteczność komputera nie jest zbyt długa, bo następuje zużycie fizyczne, ale też nowsze programy wymagają szybszych komputerów. Dlatego sięgamy po leasing maszyn biurowych, by wziąć maszynę, korzystać z niej, a później oddać  - tłumaczy Adam Ruciński.

 Z szacunków Związku Polskiego Leasingu wynika, że z usług firm leasingowych korzysta w Polsce już ponad pół miliona firm, z których większość stanowią mikro- i małe przedsiębiorstwa.  Ale nie tylko przedsiębiorstwa napędzają rynek leasingu, bo coraz częściej tego typu produkty oferowane są też klientom indywidualnym.

Justyna Golonko, abo