Logo Polskiego Radia
PAP
Anna Borys 10.10.2017

Ile jest warta marka Polski? Coraz więcej, ale…

Polska spada na 23. miejsce najbardziej wartościowych marek narodowych na świecie według brytyjskiej firmy doradczej Brand Finance.

W porównaniu z ubiegłym rokiem Polska spadła o dwa miejsca - z 21. na 23. - mimo że wartość marki wzrosła w ciągu roku o 11 proc., do 571 mld dol. To dziesiąty wynik w Europie i ósmy wśród państw UE, m.in. za Niemcami, Wielką Brytanią, Francją, Hiszpanią i Szwecją.

Gospodarka jest silna

Prezes Brand Finance David Haigh ocenił, że wzrost wartości marki Polska wiąże się przede wszystkim z prognozami silnego wzrostu gospodarczego oraz inwestycjami podejmowanymi w technologię, badania i rozwój oraz stworzenie przyjaznego ekosystemu dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wskazano również na rosnącą atrakcyjność kraju dla zagranicznych inwestorów, m.in. w obliczu planowanego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.

Szkodzi drenaż mózgów i …

Haigh dodał jednak, że Polska musi popracować nad zatrzymywaniem talentów, bo dalsza emigracja może spowolnić przyszły rozwój kraju i jest jedną z głównych przyczyn minimalnego spadku wskaźnika siły marki do 65,7 pkt (na 100; 67,2 w ubiegłym roku).

… polityka

- Dodatkowo spór z Unią Europejską dotyczący praworządności ma negatywny wpływ na postrzeganie kraju. W efekcie ucierpiały takie wskaźniki, jak ocena niezależności systemu sądownictwa i ogólna ocena otwartości kraju powodując spadek w rankingu siły marki - tłumaczył.

Jednocześnie w rankingu - oderwanej od wartości finansowej - siły marki - biorąc pod uwagę m.in. jakość życia, bezpieczeństwo, wizerunek, jakość prawodawstwa, infrastrukturę, poziom korupcji i oceny systemu sądownictwa - Polska znalazła się na 54. miejscu globalnie (spadek o cztery) i 23. w Europie, m.in. przegrywając w regionie z Czechami, Słowenią, Łotwą i Litwą.

USA na czele zestawienia

Najbardziej wartościową marką dysponują Stany Zjednoczone (21,05 biliona dolarów) przed Chinami (10,2 bln dol.), Niemcami (4,02 bln dol.), Japonią (3,44 bln dol.) i Wielką Brytanią (3,13 bln dol.).

Z kolei, najsilniejszymi markami globalnymi mogą pochwalić się Singapur (93/100), Szwajcaria (90/100), Zjednoczone Emiraty Arabskie (89/100), Hong Kong (88/100) oraz Holandia, Finlandia i Nowa Zelandia (po 87).

abo