Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Anna Borys 06.12.2017

UOKiK: coraz gorsza jakość ubrań. Na co uważać?

Pogarsza się jakość i oznakowanie sprzedawanych ubrań – to wnioski z kontroli składu surowcowego m.in. odzieży, obrusów czy ścierek, które Inspekcja Handlowa przeprowadziła w całej Polsce.

Kontrolerzy zakwestionowali 34 proc. produktów, stwierdzono też wiele przekłamań w informacjach o składzie surowcowym ubrań. Uchybień było znacznie więcej niż rok wcześniej, gdy IH zakwestionowała 26,5 proc. badanych ubrań i innych wyrobów.

Nieprawdziwe informacje na metkach

Najwięcej – ponad połowę – nieprawidłowości kontrolerzy znaleźli w produktach sprowadzonych spoza UE.

Inspekcja sprawdziła 361 przedsiębiorców: producentów, importerów, przedsiębiorców sprowadzających towar z UE, hurtownie i sklepy. Typowała ich losowo lub na podstawie wcześniejszych nieprawidłowości.

Kontrolerzy zbadali 2 tys. 135 partii odzieży dla dzieci i dorosłych, a także obrusów i ścierek i wykryli nieprawidłowości, m.in. nieprawdziwe informacje na metkach, np. o wymiarach, użytych materiałach czy właściwościach.

Ile bawełny w bawełnie?

Jako przykład kontrolerzy podali sprzedawcę, który zapewniał na etykiecie, że bluza uszyta jest w 100 proc. z bawełny. Badania laboratoryjne wykazały, że bawełny jest w niej ponad 50 proc., reszta to poliester. Inny przedsiębiorca sprzedawał koszulę męską, która miała być wykonana w 65 proc. z bawełny, a w 35 proc. z poliestru, a było odwrotnie.

Większość przedsiębiorców dobrowolnie zastosowała się do zaleceń. IH nałożyła siedem mandatów karnych, przedstawiła 26 żądań usunięcia nieprawidłowości i wysłała 212 wystąpień pokontrolnych do dostawców.

Ważne przy zakupie ubrania:

Bezpieczeństwo. Sprawdź, czy dziecięca bluza nie ma sznurka przy kapturze. Stwarza to ryzyko uduszenia. Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej ubranka dla dzieci do 7 lat nie powinny mieć żadnych sznurków lub troczków przy szyi, a dla starszych – takie elementy muszą być nierozciągliwe i krótsze niż 7,5 cm.

Skład surowcowy. To ważne szczególnie dla alergików.

Wygląd. Upewnij się, że ubranie nie ma widocznych wad, np. zaciągnięć, przebarwień. Dzięki temu unikniesz problemów z reklamacją.

Rozmiar. Przymierz ubranie, bo producenci stosują różną numerację. Zwrot lub wymiana za ciasnej bluzki to dobra wola sklepu.

Etykiety i wywieszki. Powinny zawierać skład surowcowy, cenę oraz informacje o przedsiębiorcy, który odpowiada za jakość. Dodatkowo może być na nich podany sposób konserwacji oraz ostrzeżenia, np. „Uwaga! Trzymać z daleka od ognia”.

Zachowaj paragon. Ułatwi ewentualną reklamację, jeśli w ubraniu odkryjesz wady. Masz na nią 2 lata.

Masz wątpliwości? Skontaktuj się z Inspekcją Handlową.

NRG/UOKiK/PAP, abo