Logo Polskiego Radia
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 17.09.2018

Premier Mateusz Morawiecki: będziemy pilnować każdego dnia, by tunel w Świnoujściu za cztery lata został otwarty

Będziemy pilnować każdego dnia, żeby za cztery lata tunel został rzeczywiście otwarty - mówił premier Mateusz Morawiecki podczas poniedziałkowej uroczystości podpisania umowy na budowę tunelu w Świnoujściu (Zachodniopomorskie), łączącego wyspy Uznam i Wolin.
Posłuchaj
  • mor1.mp3
  • Półtorakilometrowy tunel ma być otwarty w 2022 roku. W czerwcu na dofinansowanie inwestycji zgodziła się Komisja Europejska, 15 procent sumy ma wyłożyć też samorząd miasta Świnoujścia./IAR/
  • O budowie tunelu w Świnoujściu, między wyspami Uznam i Wolin, w radiowej Jedynce./Marcin Jagiełowicz, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
  • Szef MSWiA Joachim Brudziński powiedział, że podpisanie umowy na budowę tunelu w Świnoujściu jest wydarzeniem historycznym./IAR/.
Czytaj także

Morawiecki zwrócił uwagę, że akurat w dniu 17 września, czyli w 79-tą rocznicę "rozdarcia Polski" po napaści Niemiec hitlerowskich i Związku Sowieckiego, dokonuje się symboliczne "scalania Polski" poprzez budowę tunelu w Świnoujściu.


"Będziemy pilnować każdego dnia, żeby tunel za cztery lata został rzeczywiście otwarty, żeby to połączenie okazało się faktem, żeby przełamać coś, co było charakterystyczną cechą wielu lat poprzednich - tę niemożność, imposybilizm" - powiedział Morawiecki.

Tunel ma swój symboliczny wymiar

"Wierzę, że przez takie inwestycje jak ta nie tylko będziemy sklejać Polskę w wymiarze materialnym, infrastrukturalnym, symbolicznym, międzyludzkim, ale pokażemy też, na co stać Polskę w wymiarze rozwojowym i gospodarczym" - dodał.

Zdaniem szefa rządu to jest więc symboliczny dzień, w którym "przełamujemy wiele dotychczasowych schematów".

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.

Tunel ma kosztować 912 mln zł

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod rzeką Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Tunel zaprojektuje i wybuduje Porr S.A. (lider konsorcjum), Porr Bau GmbH (Austria), Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut AS (Turcja) oraz Energopol Szczecin S.A. - wynika z informacji służb prasowych świnoujskiego magistratu. Inżynierem kontraktu jest Sweco Consulting z Poznania (lider konsorcjum), Sweco GmbH z Bremy i Lafrentz Polska z Poznania.

Szef MSWiA: tunel w Świnoujściu wydarzeniem historycznym

Szef MSWiA Joachim Brudziński powiedział, że podpisanie umowy na budowę tunelu w Świnoujściu jest wydarzeniem historycznym.

Podczas uroczystości w Świnoujściu minister powiedział, że dzień 17 września, w którym Polacy wspominają podział kraju w 1939 roku, mieszkańcom miasta będzie się kojarzył z jego połączeniem z resztą Polski.

Tunel łączący wyspy Uznam i Wolin umożliwi bowiem łatwy przejazd z centrum Świnoujścia do jego wschodniej części i dalej w stronę Szczecina i Warszawy.

Minister spraw wewnętrznych podkreślił, że do rozpoczęcia inwestycji przyczyniła się determinacja lokalnych działaczy samorządowych. Dodał, że obecny rząd podejmuje decyzje o ważnych inwestycjach niezależnie od tego, kto rządzi w danej miejscowości. Chcę przysiąc, że premier Mateusz Morawiecki nigdy nie pyta "A jaki samorządowiec tam rządzi?" gdy zapadają ważne decyzje dla Pomorza Zachodniego. Dlatego, że Polska jest jedna - oświadczył Joachim Brudziński.

Dalszy rozwój miasta bez tunelu nie jest możliwy

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz podkreślał w radiowej Jedynce, że dalszy rozwój miasta bez komunikacji pomiędzy brzegami jest niemożliwy. "To mieszkańcy odczuwają najbardziej niedostatki związane z przeprawami" - mówi prezydent Świnoujścia.

- Wielu przyszłych inwestorów zadaje pytanie - kiedy rozwiążecie problem komunikacji, bo ich samochody stoja godzinami w kolejce na przeprawę, mówi prezydent.

Wcześniej z realizacji inwestycji wycofała się firma Astaldi

Konsorcjum PORR przejmuje kontrakt po tym jak w lipcu wycofała się firma Astaldi. Inwestycja w trybie "projektuj i buduj" ma zająć 4 lata.

Opóźnienie mogło kosztować utratę unijnych funduszy

Ewentualny poślizg może więc kosztować inwestora utratę unijnych funduszy, bo w 2023 roku skończy się obecna perspektywa budżetowa. Mateusz Gdowski z PORR mówi, że prace projektowe i logistyczne już trwają.

- Ale oczywiście czas jest napiety - mamy 48 miesięcy na realizację projektu od podpisania umowy, mówi Nateusz Gdowski.

I dodaje, że jest to bardzo trudny i wymagający projekt.

Budowa 3,5-kilometrowego tunelu ma ruszyć za rok

Prace budowlane mają ruszyć za rok. Do tego czasu będzie wykonany projekt inwestycji. Na podstawie projektu ma być zbudowana też tarcza do wydrążenia tunelu. Całkowita długość inwestycji wyniesie prawie 3,5 km. W szczytowym momencie ma przy niej ma pracować nawet 1000 osób

IAR, PAP, Marcin Jagiełowicz, jk