Logo Polskiego Radia
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 17.09.2018

Agencje ratingowe: czym się zajmują, jakie znaczenie mają ich oceny?

Czym zajmują się agencje ratingowe i jakie znaczenie dla gospodarek państw i firm mają ich oceny, wyjaśnia w radiowej Jedynce dr. Jakub Borowski ze Szkoły Głównej Handlowej.
Posłuchaj
  • Czym zajmują się agencje ratingowe i jakie znaczenie dla gospodarek państw i firm mają ich oceny, wyjaśnia w radiowej Jedynce dr. Jakub Borowski ze Szkoły Głównej Handlowej./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.

− Agencje ratingowe to prywatne przedsiębiorstwa, firmy, zajmujące się formułowaniem ocen wiarygodności kredytowej dłużników, tak prywatnych, jak instytucji publicznych, w szczególności poszczególnych krajów, wyjaśnia ekonomista.

I dodaje, że te na ogół mają jakieś zobowiązania w walucie krajowej jak i obcej, i oceną ich wiarygodności zajmują się agencje ratingowe, które otrzymują zwykle za to wynagrodzenie.

Jak dopowiada, takich agencji jest wiele, ale do najbardziej popularnych zaliczane są: agencja Standard & Poor’s, Mood’s i Fitch.

− Te agencje są najczęściej cytowane i mają wpływ na sytuację na rynkach finansowych, albo w przypadku konkretnej firmy, na notowania jej akcji, mówi dr Jakub Borowski.

Tłumacząc konieczność zapłaty za oceny, wyjaśnia, że wynikają one z prowadzonych analiz, wymagających cyklicznego śledzenia przez analityków podmiotów, czy zjawisk zachodzących w danym  kraju.

− A to kosztuje tak czas jak i pieniądze, mówi ekonomista.

Dlaczego warto korzystać z ocen agencji ratingowych

Gość radiowej Jedynki podkreśla, że warto korzystać z ratingów, gdyż biorą je pod uwagę inwestorzy, zainteresowani firmą czy danym krajem.

− Ratingi wyznaczają wiarygodność kredytową, ryzyko związane z pożyczaniem pieniędzy. Od tego zależy z kolei koszt zadłużenia. Kraj czy firma, mające rating, ma większą szanse na tańsze pożyczanie pieniędzy, niż gdyby takiego ratingu nie miały, mówi Borowski.

Aleksandra Tycner, jk