Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Jarosław Krawędkowski 19.10.2018

15-16 listopada trzecia edycja Kongresu 590 w Jasionce k. Rzeszowa

Kongres 590, którego III edycja odbędzie się 15-16 listopada w Jasionce koło Rzeszowa stawia na gospodarkę. Omawiane będą liczne tematy związane z problemami małych i średnich przedsiębiorstw, wielkim projektami infrastrukturalnymi. Jednym z nich będzie Centralny Port Komunikacyjny.

Na Kongresie nie zabraknie czołowych postaci polskiej sceny politycznej, ekonomistów i ekspertów z wielu dziedzin gospodarki, prezesów i dyrektorów dużych firm, wśród których znajdują się Partnerzy Strategiczni Kongresu 590: PKO Bank Polski, PKN Orlen, KGHM i Grupa Cedrob, a przede wszystkim przedstawicieli polskiej średniej i małej przedsiębiorczości.

 Celem organizacji Kongresu jest połączenie działań środowisk biznesowych oraz przedstawicieli administracji publicznej, na rzecz rozwoju gospodarczego w oparciu o założenia zrównoważonego rozwoju i rosnącą rolę polskiego kapitału.

Uszczelnienie systemu podatkowego uwalnia potencjał polskiej gospodarki

Tegoroczny Kongres 590 wiele uwagi poświęci także problemom gospodarczym, których rozwiązanie przyniesie znaczne efekty dla rozwoju państwa. Jednym z ważnych wyzwań jest uszczelnienie systemu podatkowego, w szczególności dotyczącego VAT.

W specjalnie dedykowanych tematyce fiskalnej panelach wystąpią eksperci, przedstawiciele instytucji publicznych oraz sektora prywatnego, ekonomiści, decydenci polityczni oraz prawnicy specjalizujący się w kwestiach finansowych.

Przypomnijmy, w ciągu ostatnich trzech lat wprowadzono ponad 20 regulacji zapobiegających oszustwom podatkowe. Są to m.in. systemy śledzenia i kontroli przewozu paliw i innych wrażliwych produktów, uszczelnienie obiegu faktur – wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego, a także scalenie Krajowej Administracji Skarbowej.

Ministerstwo Finansów zapowiada kolejne regulacje prawne, mające na celu poprawę wydajności polskiego systemu podatkowego, który wciąż cechuje się niespójnością i brakiem tak ważnej dla podatników stabilności. Stworzenie nowego systemu podatkowego, który cechować się będzie przejrzystością i efektywnością fiskalną jest jednym z założeń polityki rządu. Istotne jest zwłaszcza uszczelnienie systemu podatkowego, co przełoży się na wzrost dochodów państwa.

W 2015 roku wpływy do budżetu z podatku VAT wynosiły 123 mld zł. Z raportów Komisji Europejskiej wynika zaś jasno, że w 2015 roku luka podatkowa wyniosła ponad 40 mld zł – tyle pieniędzy trafiło wówczas na konta przestępców podatkowych zamiast do budżetu państwa. Biorąc pod uwagę najnowsze dane, podejmowane do tamtej pory wysiłki na rzecz wyższych wpływów do budżetu nie przyniosły wymiernych efektów. Natomiast bieżące działania instytucji publicznych owocują konkretnymi wynikami.


W tym roku planowany wpływ z podatków VAT do budżetu skarbu państwa szacowany jest na poziomie 180 mld złotych.

CPK - wielki projekt dla Polski i dla Europy.

Podczas Kongresu omawiane będą strategie inwestycyjne proponowane przez rząd Mateusza Morawieckiego, stawiające nie na szereg niewielkich projektów, ale kilka wielkich przedsięwzięć infrastrukturalnych.

Premier Morawiecki już podczas swojego exposé w grudniu ub. roku mówił o tym, że jego rząd stawia na strategie zbiorowe, które nazwał "Polską wielkich projektów". Do takich projektów zaliczył m.in. uczynienie z Polski ważnego europejskiego hubu gazowego oraz budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Realizacja obu zadań już się w praktyce rozpoczęła.

- Centralny Port Komunikacyjny to będzie nasza Gdynia w sercu Polski, nasza Gdynia też w sercu Europy – przekonuje premier polskiego rządu. Budowa CPK to kluczowy element strategii rozwoju transportu w Polsce, podkreślał premier.

Dlaczego CPK?

Mateusz Morawiecki zaznacza, że CPK ma być nie tylko portem lotniczym, ale miejscem, gdzie będą się krzyżować linie kolejowe biegnące ze wszystkich większych polskich miast i drogi szybkiego ruchu. - Dlatego nazywamy go Centralnym Portem Komunikacyjnym, bo to będzie port, do którego mają dochodzić również szybkie pociągi dalekobieżne, pociągi ze wszystkich części naszego kraju. Można to porównać do konstrukcji gwiaździstej, gdzie w szybki sposób będzie można dotrzeć do tego portu z każdego miejsca w naszej ojczyźnie – argumentuje premier Morawiecki.

 – Port „Solidarność” to duża szansa na rozwój Polski, gdyż w naszej części Europy nie ma takiego punktu komunikacyjnego. My chcemy lotnisko w Warszawie, a nie tylko żeby Polska była obsługiwana przez lotnisko w Berlinie czy Monachium – podkreśla szef rządu.

I argumentuje, że CPK będzie obsługiwać obszar zamieszkały przez prawie 200 mln ludzi, którzy latają samolotami znacznie rzadziej niż mieszkańcy zachodniej Europy.

 Ale ruch lotniczy systematycznie rośnie, a dzięki Portowi „Solidarność” mieszkańcy Europy środkowej i wschodniej uzyskają możliwość szybszego i tańszego przemieszczania się po Europie oraz do Azji czy Ameryki.

Przypomnijmy, że CPK ma powstać w Stanisławowie (gmina Baranów), między Warszawą a Łodzią. W 2019 roku mają się zakończyć prace przygotowawcze, a lotnisko przyjmie pierwsze samoloty i pierwszych pasażerów pod koniec 2027 roku. W pierwszym etapie budowy CPK obsługiwać będzie do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ma być ich 100 mln.

CPK połączona siecią dróg kolejowych i autostrad z resztą kraju

Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego nakreślił też mapę 1300 km nowych linii kolejowych, które zapewnią szybkie połączenia ponad 100 miast z CPK. Pociągi mają jeździć po nich z prędkością około 250 km/h i dzięki temu dojazd do portu ma zająć nie więcej jak 2,5 godz., z wyjątkiem Szczecina i Koszalina, gdzie czas podróży przekroczy nieco 3 godz. Poza tym, dzięki CPK skróci się także czas podróży między polskimi miastami, np. pokonanie trasy z Gdańska do Krakowa ma zająć około 3 godz., podczas gdy teraz najszybsze w Polsce pociągi Pendolino potrzebują na to ponad 5 godzin.

Do obsługi CPK istotna jest także sieć drogowa. Rząd zapowiada budowę trzeciego pasa autostrady A1 na odcinku Łódź – Warszawa, ponadto dokończona będzie autostradowa obwodnica Warszawy, a przecież ogromny węzeł drogowy zostanie zbudowany wokół CPK. Szacuje się, że komponent drogowy Portu „Solidarność” będzie kosztował co najmniej 7-9 mld zł.

Dzięki wielkim inwestycjom powstanie tysiące nowych miejsc pracy

 

Co jest równie ważne, Centralny Port Komunikacyjny oznacza powstanie tysięcy nowych miejsc pracy, gdyż stanie się niejako odrębnym miastem, gdzie będą nie tylko terminale, ale i hotele, centra kongresowe, dworce, parkingi, wypożyczalnie samochodów. Premier Morawiecki podaje przykład lotniska we Frankfurcie nad Menem, znanego hubu lotniczego, gdzie powstało około 200 tys. miejsc pracy.

 

Komunikat, PAP, jk