Logo Polskiego Radia
PAP
Adam Kaliński 19.10.2018

Polska motobranża na dobrej drodze do elektromobilności

Co trzecia fabryka motoryzacyjna w Polsce już produkuje części do aut elektrycznych, hybrydowych lub autonomicznych - wynika z raportu "MotoBarometr 2018. Nastroje w automotive”, opracowanego przez firmę Exact Systems.

"Nad Wisłą, w prawie 40 proc. firm motoryzacyjnych działają już komórki odpowiedzialne za badania i innowacyjność, a w co trzeciej są produkowane części do aut elektrycznych, hybrydowych i autonomicznych.

Kolejne 14 proc. zamierza wkrótce rozpocząć przygotowania związane z motoinnowacyjnością, a tylko co dziesiąty przedstawiciel zakładu motoryzacyjnego nie ma w planach wdrażania nowych technologii. Wśród przebadanych krajów (Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania), tylko Węgry są bardziej innowacyjne - czytamy w najnowszym MotoBarometrze.

Nowe trendy

W raporcie podano, że na globalnym rynku wyłoniło się kilka trendów, które mogą oznaczać kolejne fazy rozwoju motoryzacji. 

"Bez wątpienia mototrendem z największym potencjałem rozwoju w niemal wszystkich zbadanych przez nas krajach, w tym w Polsce, jest elektromobilność, czyli rozwój samochodów z napędem elektrycznym lub hybryd plug-in, które mają w przyszłości całkowicie zastąpić napędy tradycyjne - stwierdził prezes zarządu Exact Systems S.A. Paweł Gos.

"Kluczowa będzie tutaj gotowość polskich zakładów do przyjęcia najbardziej zaawansowanych technologicznie projektów oraz wsparcie rządu w ściąganiu do Polski nowych, dużych inwestycji takich jak fabryki jednego z największych światowych dostawców ogniw do samochodów elektrycznych LG Chem" – dodał.

Elektromobilne wyzwania

Ponadto autorzy raportu ujawnili, że połowa z nich ma nadzieję, że w Polsce powstanie nowa fabryka części i podzespołów, a 48 proc., że zwiększy się wolumen zamówień na części i podzespoły produkowane w już istniejących zakładach. "Nie brakuje jednak optymistów, którzy liczą, że w naszym kraju zostanie zlokalizowana nowa fabryka aut elektrycznych lub hybrydowych (41 proc. wskazań) „ - napisano.

"W odróżnieniu od nas, Niemcy i Słowacy w rozwoju motoryzacji 4.0 upatrują przede wszystkim szans na rozszerzenie produkcji o nową gałąź technologiczną (odpowiednio 56 proc. i 47 proc. wskazań), zaś Rumuni najmocniej wierzą w powstanie zakładu produkującego auta ekologiczne (47 proc. odpowiedzi). Bardziej tradycyjne podejście do wpływu innowacji na branże motoryzacyjną wykazują Rosjanie i Węgrzy, dostrzegający szansę na zwiększenie zamówień i powstanie nowej fabryki części" - czytamy.

PAP, ak, NRG