Logo Polskiego Radia
Jedynka
Adam Kaliński 22.03.2019

Będą odszkodowania za uziemione boeingi? Wszystko zależy od umowy

W Polsce sprawa dotyczy LOT-u i Enter Air. Chodzi o rekompensaty z tytułu uziemienia samolotów Boeing 373 Max, po katastrofach tych maszyn w Etiopii i Indonezji.
Posłuchaj
  • Czy za uziemione z powodu katastrof Boeingi 737 Max należą się liniom lotniczym w tym LOT-owi odszkodowania? O tym w audycji na antenie radiowej Jedynki przygotowanej przez Marcin Jagiełowicza z Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.
Czytaj także

Ta druga linia już wystąpiła do producenta o rekompensaty.

- Dokładne koszty, jakie ponoszą przewoźnicy, i to, jakie mają szanse na odszkodowania, zależy od umowy z operatorem i leasingowcą - mówił w radiowej Jedynce Sebastian Gościniarek z firmy doradczej BBSG.

- Narodowy przewoźnik jest dużo bardziej powściągliwy. Na razie nie podjęliśmy żadnej decyzji - powiedział Adrian Kubicki z LOT-u.

Decyzją prezydenta Stanów Zjednoczonych na całym świecie zostało uziemionych 371 boeingów 373 Max - takich samych jak te, które rozbiły się w Indonezji i Etopii.

W Europie najbardziej stratny jest skandynawski Norwegian, który musiał uziemić 18 maszyn. Enter uziemił dwie, a LOT pięć. Na razie nie wpłynęło to na siatkę połączeń.

Według Federalnej Agencji Lotnictwa uziemienie ma potrwać przynajmniej do maja. Dłuższy termin może oznaczać kłopoty zwłaszcza dla LOT-u, który maxami obsługiwał trasy średniego zasięgu.

Problemy nie dotkną za to Ryanaira i Wizzaira, które nie mają w swojej flocie uziemionych samolotów.

Marcin Jagiełowicz, ak, NRG