Logo Polskiego Radia
PAP
Tomasz Kamiński 29.06.2010

Przed wakacjami konsumenci w gorszych nastrojach

Nastroje konsumentów w czerwcu trochę się pogorszyły. Odzwierciedla to Wskaźnik Optymizmu Konsumentów, który spadł o 2,4 pkt w stosunku do maja i wynosi obecnie 94,3 pkt - poinformowała w poniedziałek firma sondażowa Ipsos. Jest to wynik bardzo zbliżony do wartości z kwietnia tego roku (94,1 pkt.).
Przed wakacjami konsumenci w gorszych nastrojachSXC

Spadkowi optymizmu towarzyszy wyraźne zwiększenie obaw konsumentów przed szybszym wzrostem cen w ciągu najbliższego roku (+6 pkt. proc.). Polacy obawiają się także pogorszenia swojej sytuacji materialnej w ciągu najbliższych 12 miesięcy - wynika z badania przeprowadzonego w dniach 10-17 czerwca na próbie 1014 osób powyżej 15 lat.

O 4 proc. do 14 proc. wzrosła liczba osób, które spodziewają się pogorszenia sytuacji swoich gospodarstw domowych. Jednocześnie jedna czwarta konsumentów (24 proc.) oczekuje w tym czasie poprawy, pozostałe 62 proc. respondentów uważa, że ich sytuacja nie zmieni się.

Z badania wynika, że w czerwcu najbardziej spadł wskaźnik mówiący o skłonności Polaków do zakupów - o 3 pkt, osiągając poziom 99,9 pkt. Niższa jego wartość wynika przede wszystkim z gorszych ocen tego okresu jako korzystnego do zakupu dóbr trwałego użytku.

Spadła ponadto (o -1,6 pkt.) ocena klimatu gospodarczego do 86 pkt. Jest to związane ze wzrostem obaw Polaków przed pogorszeniem się sytuacji gospodarczej w ciągu najbliższego roku, co może być wynikiem strat spowodowanych przez powódź - tłumaczy Ipsos.

Ipsos w Polsce jest częścią międzynarodowej grupy badawczej obecnej w 64 krajach świata. Firma specjalizuje się w badaniach marketingowych, reklamy, satysfakcji i lojalności klientów oraz w badaniach opinii.