- W związku z budową CPK w nadchodzącym 2020 roku trzeba przedsięwziąć cztery kroki. Po pierwsze - przedstawić zmiany w prawie, tak by skrócić procedury administracyjne i zmniejszyć liczbę wymaganych formalności. Kolejnym elementem jest rządowy wieloletni plan finansowania inwestycji, który będzie wpisany do wieloletnich planów finansów publicznych - powiedział Horała.
Jak dodał, następnym krokiem ma być wybór doradcy strategicznego, czyli jednego z największych światowych lotnisk. Marcin Horała stwierdził, że rozmowy na ten temat toczą się m.in. z lotniskami w Singapurze, Seulu i Tokio. Doradca strategiczny będzie przygotowywał tzw. master plan lotniska, a potem będzie partnerem przy realizacji inwestycji.
Marcin Horała: chcemy być krajem z pierwszej ligi także w sensie transportowym
Czwartym elementem jest rozpoczęcie procesu negocjacji i dobrowolny wykup gruntów - po to, by zacząć gromadzić ziemię w miejscu, gdzie lotnisko ma powstać.
- Teren lotniska jest większy nawet niż jedna gmina. Prawdopodobnie cały węzeł będzie zajmował teren na pograniczu kilku gmin, ale największa część jest w gminie Baranów - dodał.
Horała podkreślił, że CPK to projekt przebudowy, uracjonalnienia systemu transportowego kraju. Zauważył, że system ten jest obecnie dosyć chaotyczny i jest wynikiem różnych historycznych zaszłości.
Wiceminister poinformował, że są kierunki, na których realny czas przejazdu dostępny dla przeciętnego obywatela jest zaskakująco długi w stosunku do odległości np. przejazd z Warszawy na Pomorze Środkowe.
- My chcemy zbudować taki spójny system komunikacyjny kraju - dodał.
Zaznaczył, że zakładany termin pierwszej operacji lotniczej na CPK to koniec 2027 r., ewentualnie przełom lat 2027/2028.
Przyspiesza budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego
Jak mówił, ostatnia zaktualizowana wycena komponentu lotniskowego CPK to 25 mld zł. CPK będzie budowała spółka z dużym udziałem polskim. Finansowanie przedsięwzięcia ma być rynkowe, czyli np. poprzez kredyty, obligacje itp.
Pełnomocnik poinformował też, że celem rządu jest, by budowa CPK rozpoczęła się w 2023 r.
Horała podkreślił, że rząd zakłada taki termin, ale będzie to trudne do osiągnięcia i na pewno będzie wymagało zmiany prawa, np. tak, by pierwsze prace przygotowawcze, ziemne były możliwe jeszcze przed wydaniem ostatecznego, prawomocnego pozwolenia na budowę. Zaznaczył, że takie rozwiązania są przewidziane w innych specustawach.
Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną, węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju.
>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Centralny Port Komunikacyjny: powstanie 1,6 tys. km nowych linii kolejowych, połączą z CPK 100 miast
CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha. W pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
PAP, PR24, akg