Logo Polskiego Radia
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 24.04.2020

Będzie modernizacja ważnej drogi na południu kraju. Umowa podpisana

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała kontrakt na modernizację fragmentu drogi krajowej 18, która ma być dostosowana do parametrów autostrady. Odcinek na terenie województwa lubuskiego Żary–Iłowa ma 12 kilometrów , a jego przebudowa będzie kosztować ponad 180 milionów złotych.
  • GDDKiA podpisała umowę na modernizację fragmentu ważnego polsko-niemieckiego korytarza transportowego
  • Tempa nabierają też kolejne inwestycje z programu budowy 100 obwodnic miast

Droga krajowa 18 łączy polsko-niemiecką granicę z autostradą A4. Jej południowa jezdnia wybudowana w latach 30. dwudziestego wieku jest nazywana "najdłuższymi schodami Europy". Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że niebawem to określenie przejdzie do historii. Zapewnił, że autostrada A18 będzie bezpieczną i wygodną drogą w polskiej sieci. Podkreślił, że odcinek ten będzie pełnił bardzo ważną rolę, łącząc naszą zachodnią granicę z autostradą A4, która biegnie z zachodu na wschód kraju aż do granicy z Ukrainą.    

droga 1200.jpg
Bliżej końca budowy trasy S7. Umowa na nowy odcinek w Małopolsce podpisana

Wykonawca ma za zadanie zaprojektować i rozbudować drogę krajową nr 18 na odcinku od granicy państwa (za obiektem mostowym nad rzeką Nysa Łużycka), wraz z węzłem Olszyna do parametrów drogi autostradowej. Zadanie będzie realizowane w formule Projektuj i Buduj.
Cały odcinek drogi krajowej 18 ma prawie 80 kilometrów. W listopadzie zeszłego roku GDDKiA podpisała kontrakt na przebudowę pierwszego fragmentu. Jak mówi pełniący obowiązki Generalnego Dyrektora Tomasz Żuchowski, niedługo zostaną podpisane umowy na dwa pozostałe. Przetargi zostaną ogłoszone w połowie tego roku.

Cały odcinek autostrady A18 od granicy do autostrady A4 ma być gotowy do 2024 roku.

Droga krajowa nr 18 to część trzeciego drogowego transeuropejskiego korytarza transportowego – połączenia międzynarodowego E36/40.
Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Stara droga krajowa nr 18 wybudowana została w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania trasy do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 roku.

Program 100 obwodnic nabiera tempa

Ministerstwo infrastruktury poinformowało także o zatwierdzeniu programów inwestycji dla 3 nowych obwodnic w województwie wielkopolskim o łącznej długości ponad 25 kilometrów. Będą to obwodnice: Gostynia w ciągu drogi krajowej nr 12,  Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32 oraz Koźmina Wielkopolskiego w ciągu drogi krajowej nr 15.

Inwestycje te powstaną w ramach programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W jego ramach powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości około 820 kilometrów. Ministerstwo zapewnia, że  będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 miliardów złotych. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md