Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 04.05.2020

Nowa rola dronów w pandemii koronawirusa

Prywatny start-up w Singapurze rozpoczął dostarczanie przesyłek na pokłady statków stojących na redzie portu. Z powodu ścisłych regulacji w poruszaniu się bezzałogowców w tym mieście-państwie, takie loty są możliwe wyłącznie nad morzem. Rola dronów ogromnie wzrosła w dobie pandemii koronawirusa.

Singapurska firma F-drones dostarcza niewielkie przesyłki na statki przedsiębiorstwa żeglugowego Eastern Pacific Shipping (EPS). Przedsiębiorstwo zawarło z singapurskim start-upem roczny kontrakt na 200 takich dostaw. Loty odbywają się między przystanią promową a zacumowanymi w porcie statkami.

Drony są od dawna testowane w różnych częściach globu w roli powietrznych żołnierzy, strażaków, kurierów, listonoszy, kontrolerów ruchu drogowego, filmowców i dostawców pizzy.  Fani dronów z Nowego Jorku, apelowali do jego mieszkańców, aby się nie gromadzili z powodu ryzyka zarażenia się wirusem.

Dron nad Warszawą z testem na koronowirusa

Drony mogą skutecznie pomagać w walce z epidemią koronawirusa. Parę dni temu Warszawie dron ze specjalnym modułem przetransportował próbki do badań na obecność wirusa SARS-CoV-2. To był pierwszy taki lot w Polsce. Testy i pierwszy przelot został zorganizowany przez ULC przy współpracy z ministerstwem infrastruktury.

Przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który nadzoruje ruch lotniczy, podkreślają, że użycie dronów może przyspieszyć transport próbek do badań na obecność wirusa. Pokazuje to rozwój polskiej branży, która jest już gotowa do realizacji nowatorskiej usługi transportu dronami w miastach oraz pomiędzy miastami.

Dron pokonał trasę od szpitala MSWiA przy ulicy Wołoskiej, a Centralnym Szpitalem Klinicznym przy ulicy Banacha. Odległość między szpitalami wynosi około pięciu kilometrów.

Loty testowe ULC

Przedsięwzięcie oraz przygotowania były nadzorowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Lot w Warszawie był poprzedzony lotami testowymi, które odbyły się między innymi  na poligonie na Śląsku. 

Przedstawiciele ULC zaznaczają, że wykonanie tego rodzaju lotu dronem w środowisku miejskim wymaga przygotowania trasy  i analizy terenu. Zadanie to było realizowane przez specjalistów z Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

- Polska jako jeden z pierwszych krajów na świecie uregulowała rynek bezzałogowych statków powietrznych. Jesteśmy przygotowani technologicznie i legislacyjnie do bezpiecznych i zaawansowanych operacji lotniczych. Dzięki temu możemy zaprząc drony do walki z epidemią koronawirusa – powiedział Piotr Samson Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Przedstawiciele ULC podkreślają, że użycie dronów może przyspieszyć transport próbek do badań na obecność wirusa. Dodają, że takie loty mogą się odbywać jedynie przy zachowaniu najwyższego stopnia bezpieczeństwa. Zapewniają je między innymi systemy nadzoru opracowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.

Polska ma system do kontroli lotów dronów

- Jako pierwszy kraj w Europie posiadamy operacyjną infrastrukturę wspierającą zarządzanie ruchem bezzałogowych statków powietrznych – system PANSA UTM. Pozwala to na uruchomienie usług z wykorzystaniem dronów, w tym związanych ze zwalczaniem skutków COVID-19, na terenie Polski.

Dzisiejszy lot transportowy potwierdził funkcjonalność systemu, który umożliwia zarządzanie lotami dronów w polskiej przestrzeni powietrznej oraz ich bezpieczną separację od konwencjonalnego ruchu lotniczego – mówi Janusz Janiszewski Prezes Polskiej agencji Żeglugi Powietrznej.

System może być w krótkim czasie zintegrowany z państwowymi rejestrami czy numerem alarmowym 112.

Jednocześnie PAŻP jest gotowa do dopuszczenia dronów do wsparcia służb porządkowych, służby zdrowia, samorządów oraz firm w zwalczaniu epidemii.

 

 PolskieRadio24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw