Pierwsze lokomotywy elektryczne Griffin przewoźnik odebrał na początku roku. Teraz, dzięki dostawie 20 pojazdów wyprodukowanych przez Newag z Nowego Sącza, zrealizowana została podstawowa część podpisanej w maju 2018 roku umowy, która we wrześniu ubiegłego roku została rozszerzona o 10 dodatkowych pojazdów na podstawie tzw. prawa opcji.
Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wyniosła ponad 551 milionów złotych. Zgodnie z umową pozostałych 10 Griffinów trafi do PKP Intercity jeszcze w tym roku.
20 nowych lokomotyw od początku lipca poprowadzi pociągi między innymi z Warszawy do Kijowa, Szczecina i Kołobrzegu, a także do Piły, Bydgoszczy, Poznania i Chełma. Lokomotywy rozwijają prędkość do 160 kilometrów na godzinę.
Wróciła część połączeń międzynarodowych. Zobacz, gdzie koleją już można pojechać za granicę
Jak zapewnia PKP Intercity, lokomotywy spełniają wymagania rygorystycznych europejskich przepisów. Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV pakietu kolejowego Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, którego przepisy zaczną obowiązywać od 31 października 2020 roku.
Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, który pozwala na monitorowanie ich pracy w czasie rzeczywistym.
00:21 10498332_1.mp3 Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk mówi o nowych lokomotywach Newagu dla spółki, którą kieruje. (IAR)
Kolejne pociągi Pendolino wracają do rozkładu jazdy. Sprawdź, na jakie trasy
Zakup 30 nowoczesnych lokomotyw to element programu inwestycyjnego spółki. Warty 7 miliardów złotych program "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji" zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru.
Po zakończeniu programu tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.
IAR, Aleksander Pszoniak, PR24, akg