Inwestycje te mają kosztować 13 miliardów złotych, i podjęcie ich w czasach pandemii, tak jak innych, dotyczących np. kolei dużych prędkości, jak podkreśla gość Polskiego Radia, ma służyć zwalczaniu spowolnienia gospodarczego, spowodowanego pandemią.
W czasach pandemii ważne są publiczne inwestycje, ponadto one mniej kosztują
- To jest czas, gdy potrzebne są publiczne inwestycje, które z jednej strony podtrzymają wzrost gospodarczy, a z drugiej będą wybudowane mniejszym kosztem – przy wykorzystaniu mniejszych cen materiałów, wykonawstwa czy większej dostępności na rynku do pracowników - mówi wiceminister.
05:19 Horała.mp3 O kolejnych działaniach prowadzących do powstania Centralnego Portu Komunikującego, mówił w radiowej Jedynce wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, Marcin Horała.
Uruchomienie CPK odbędzie się w terminie. Koronawirus nie przeszkodzi
Inwestycja w CPK to również unowocześnienie działającej infrastruktury
Pytany, czy w tych trudnych czasach nie lepiej przeznaczyć środki na wsparcie istniejących podmiotów komunikacyjnych, zauważa, że w proponowanych 13 miliardach znajdują się środki na rozbudowę działającej infrastruktury kolejowej i lotniczej.
Przypomina, że część krajowych portów lotniczych miała już kłopoty przed pandemią, które wynikały albo ze złego zarządzania, albo z błędnej decyzji o ich powstaniu.
"Pierwsze loty w 2027 roku". Marcin Horała o Centralnym Porcie Komunikacyjnym
Ponadto, byłaby to niedozwolona pomoc publiczna – zauważa Marcin Horała.
Dodaje, że przewidywane na najbliższe trzy lata środki, do czasu wbicia przysłowiowej pierwszej łopaty, zostaną przeznaczone na prace projektowe, koncepcyjne czy na wykup gruntów.
Marcin Horała: CPK to 300 tys. nowych miejsc pracy i olbrzymi zysk dla wielu gałęzi gospodarki
- Środki te pozwolą ponadto na rozpisanie pierwszych przetargów na wykonawstwo. Dzięki nim można będzie rozstrzygać, kto wykona prace związane z CPK, czy na inwestycjach obejmujących związane z lotniskiem koleje dużych prędkości – mówi Horała.
Rozpoczęcie budowy w 2023 r., jej zakończenie – w 2027 r.
- Obowiązujący harmonogram przewiduje rozpoczęcie prac w 2023 r. i rok 2027 jako początkujący działalność CPK. To oznacza 10 lat od decyzji, do pierwszych lotów, co jest planem bardzo ambitnym, biorąc pod uwagę europejskie przepisy dotyczące np. ochrony środowiska - podkreśla gość Polskiego Radia.
Błażej Prośniewski, jk