Logo Polskiego Radia
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 18.11.2020

Boeingi 737 MAX znów będą latały. USA znoszą zakaz

Po prawie dwóch latach uziemienia, spowodowanego dwoma wypadkami, Boeing uzyskał w środę zgodę Federalnej Administracji Lotnictwa USA na ponowne loty odrzutowca 737 MAX. Wcześniej musi jednak spełnić szczególne wymagania nałożone przez regulatora.

W katastrofach 737 MAX w Indonezji i Etiopii zginęło 346 osób w ciągu pięciu miesięcy w 2018 i 2019 roku. Uziemienie kosztowało lotniczy koncern około 20 miliardów dolarów.


Posłuchaj
00:49 boeing.mp3 Uziemione przez 20 miesięcy Boeingi 737 Max będą mogły powrócić do lotów. Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa ogłosiła, że po wprowadzonych modyfikacjach samoloty te są bezpieczne. / Marek Wałkuski / Waszyngton/.

 

Linie lotnicze anulowały zamówienia na ponad 1000 tych samolotów. Amerykański koncern ma w tej chwili gotowych 450 maszyn. Będą one mogły być dostarczone po wprowadzeniu zmian, wymaganych przez Federalną Administrację Lotnictwa. W tej chwili głównym celem Boeinga jest odzyskanie zaufania klientów, pilotów oraz pasażerów.

Jak informuje Reuters, dziesiątki uziemionych samolotów Boeing 737 MAX stało zaparkowanych na międzynarodowym lotnisku Grant County w Moses Lake, Waszyngton.

boeing 737 max1200.jpg
Samoloty Boeing 737 Max wrócą do latania, ale koncern ma nadal kłopoty

Pozwolenie FAA (Federalnej Administracji Lotnictwa ) zawiera warunek szczegółowej aktualizacji oprogramowania i zmian szkoleniowych, które Boeing musi wprowadzić, aby wznowić loty komercyjne po 20 miesiącach uziemienia, najdłuższego w historii lotnictwa komercyjnego.


Boeing 737 MAX wraca w trudnych czasach

Jak pisze agencja, najlepiej sprzedający się odrzutowiec amerykańskiego koncernu wznowi obsługę komercyjną w czasach silnych przeciwności wywołanych odradzającą się pandemią koronawirusa, nowymi europejskimi taryfami handlowymi i brakiem zaufania do jednej z najbardziej kontrolowanych marek w lotnictwie.

Jak pisze agencja, 737 MAX to zmodernizowana wersja odrzutowca wprowadzonego po raz pierwszy w latach 60. Odrzutowce jednokadłubowe, takie jak MAX i konkurencyjny Airbus A320 to dla branży konie robocze, które dominują we flotach globalnych, stanowiąc zarazem główne źródło zysków.

American Airlines planują pierwszy po przerwie komercyjny lot MAX-a na 29 grudnia. Southwest Airlines, największy na świecie operator tego modelu, chce przywrócić go do grafików dopiero w drugim kwartale 2021 roku.

Reuters, jk