Logo Polskiego Radia
PAP
Adam Kaliński 26.01.2021

Zobacz, jakie inwestycje będą towarzyszyły powstaniu CPK. Rząd przyjął ich wykaz

Rada Ministrów przyjęła wykaz inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował CIR. Chodzi o nowe linie kolejowe, budowę i przebudowę dróg publicznych oraz powstanie urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego.

Centrum Informacyjne Rządu poinformowało, że Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego, przedłożone przez pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, którym jest wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

cpk-1200-free.jpg
Trzy oferty na wykonawcę planu generalnego Centralnego Portu Komunikacyjnego

- Rozporządzenie wskazuje inwestycje towarzyszące budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o nowe linie kolejowe zbiegające się w CPK jako głównym węźle transportowym kraju. Dzięki budowie kolei dużych prędkości dojazd z każdej polskiej aglomeracji do CPK i Warszawy zajmie do 2,5 godziny. Inwestycje towarzyszące obejmą także budowę i przebudowę dróg publicznych oraz powstanie urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego - czytamy w komunikacie CIR.

Jak wskazano, realizacja kolejowej części Centralnego Portu Komunikacyjnego "stanowi podstawowy element przedsięwzięcia, pozwalający na skomunikowanie CPK z Warszawą i Łodzią".

- Chodzi także o stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących dostępnością wszystkie regiony kraju - czytamy. Łącznie, w ramach Programu CPK, powstanie prawie 1800 km nowych linii kolejowych.

- Skomunikowanie CPK z najbliższymi dużymi miastami – Warszawą i Łodzią – zostanie zrealizowane poprzez budowę nowej linii kolejowej dużych prędkości. Umożliwi to osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy na poziomie ok. 15 minut, a z CPK do Łodzi - ok. 30 minut. Oznacza to, że czas przejazdu do CPK będzie konkurencyjny względem obecnego czasu dojazdu do podstawowych lotnisk obu miast - wyjaśnił CIR.

W węźle kolejowym CPK będą odgałęziały się linie kolejowe m.in. do Gdańska i Słupska, Katowic i Jastrzębia-Zdroju, Krakowa, Poznania i Kutna, Wrocławia i Wałbrzycha, Częstochowy i Opola, czy Radomia i Rzeszowa. Inwestycje obejmą m.in. także linie Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Suwałki, Warszawa – Terespol, Warszawa – Lublin, Katowice – Zakopane czy Stalowa Wola – Białystok.

cpk 1200(1).jpg
CPK planuje ruch pasażerski po uruchomieniu superlotniska. Znamy najnowsze prognozy

Jak podał CIR, nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice zapewniające możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi. W bezpośredniej bliskości terminala lotniczego zlokalizowany zostanie dworzec kolejowy.

- Dalsze etapy prac pozwolą na istotną poprawę skomunikowania CPK z wszystkimi regionami kraju – przez budowę nowych elementów sieci kolejowej oraz stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Docelowo planowane jest, aby podróż z Warszawy i CPK do każdej z głównych aglomeracji Polski trwała maksymalnie do 2,5 godziny - czytamy.

Chodzi o rozbudowę autostrady A2 na odcinku Łódź – Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku oraz budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (drogi A50 i S50), a także trasy ekspresowej S10 na odcinku Toruń – Płock – Naruszewo (węzeł z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej). Łącznie powstanie ok. 400 km nowych dróg ekspresowych.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. 

PAP, PR24, akg