Logo Polskiego Radia
PAP
Jarosław Krawędkowski 08.02.2021

Auta elektryczne w Polsce to nadal promil rynku. Sprawdź najnowszy raport

Ostatni raport o rozwoju elektromobilności w Polsce nie rzuca na kolana – auta napędzane prądem nadal stanowią promil rynku, ich nabywcom nie sprzyja infrastruktura, zdecydowaną większość takich pojazdów kupują firmy korzystające z  leasingu.

O stanie polskiej elektromobilności mówią liczby - na koniec 2020 r. po polskich drogach jeździło 18 875 elektrycznych samochodów osobowych, z których 53 proc. stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV )– 10 041 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV) – 8 834 szt. (46,8 proc.).

Za rejestrację ponad połowy wszystkich nowych aut elektrycznych, nabytych przez firmy w 2020 r. odpowiadają leasingodawcy - wynika z opublikowanego w poniedziałek raportu Związku Polskiego Leasingu oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.


samochód elektryczny free1200.jpg
Ile "elektryków" będzie jeździć w Polsce za 5, 10 i 15 lat?. Nowy raport zdradza kilka scenariuszy

Dodano, że pod koniec ub.r. w Polsce przybyło ponad 8 tys. elektryków.

Najwięcej nowych pojazdów, w tym elektrycznych, rejestrują przedsiębiorcy

Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podkreślili w opublikowanym w poniedziałek raporcie, że głównym odbiorcą nowych samochodów na polskim rynku są przedsiębiorcy. W 2020 roku zarejestrowali oni 72,6 proc. nowych samochodów osobowych - 311 tys. sztuk.

Jak dodano, nabywcy instytucjonalni w największym stopniu są również odpowiedzialni za rejestrację samochodów z napędem elektrycznym.

W 2020 roku zarejestrowali oni 6914 nowych elektrycznych samochodów osobowych (pojazdów w pełni elektrycznych oraz hybryd plug-in), z czego 51,6 proc samochodów zarejestrowały firmy leasingowe, firmy CFM (zajmujące się zarządzaniem flotą pojazdów) i rent a car (wypożyczanie pojazdów), 35,1 proc. dealerzy lub inni sprzedawcy, 6,9 proc. importerzy, natomiast za 6,4 proc. rejestracji odpowiadają pozostałe firmy.


samochody elektryczne ekologia 1200.jpg
W Unii Europejskiej rośnie sprzedaż samochodów napędzanych prądem. Zobacz nowe dane



Przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu Paweł Pach zwrócił uwagę, że leasing jest obecnie najpopularniejszą formą finansowania zakupów samochodów elektrycznych.

Trwają rozmowy dotyczące nowego systemu dopłat do aut elektrycznych

"Aby zwiększyć udział takich pojazdów na naszych drogach, przedstawiciele Związku Polskiego Leasingu uczestniczą w konsultacjach prowadzonych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie wypracowania nowego systemu dystrybucji dopłat do samochodów elektrycznych.

Atrakcyjny system zachęt pozwoli zwiększyć liczbę aut elektrycznych, a tym samym pozytywnie wpłynie na środowisko naturalne" - zwrócił uwagę.

Rejestracja nowych aut, w tym "elektryków", domeną firm, stare auta rejestrują w większości nabywcy indywidualni

Autorzy raportu dodali, że analizując rejestracje samochodów elektrycznych pod względem rodzaju nabywcy, w 2020 r. nabywcy instytucjonalni odpowiadali za rejestracje 85,4 proc. nowych pojazdów tego typu i 18,6 proc. rejestracji pojazdów używanych sprowadzonych w tym czasie do Polski.


samochód elektryczny1200.jpg
Powstaje światowa organizacja klubów użytkowników aut elektrycznych. EV Klub Polska w gronie założycieli



Zwrócono uwagę, że odmienna proporcja jest widoczna w przypadku wyborów klientów indywidualnych. W ub.r. zarejestrowali oni 81,4 proc. używanych samochodów elektrycznych zza granicy i zaledwie 14,6 proc. nowych elektryków.

- Napędy niskoemisyjne z miesiąca na miesiąc zyskują coraz większą popularność. Bardzo cieszy fakt, że rosnącą grupę nabywców właśnie takich pojazdów stanowią klienci instytucjonalni. Oznacza to, że firmy aktywnie włączyły się w proces poprawy klimatu - podkreślił prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

Nadal w Polsce zbyt mało stacji ładowania dla aut elektrycznych

Wskazał on jednak, że choć w Polsce liczba stacji ładowania przypadająca na jeden samochód jest duża - i wciąż rośnie – jednak ich ilość nie pozwala na komfortowe przemieszczanie się samochodem elektrycznym po Polsce.

- A jest to istotne z punktu widzenia użytkownika samochodu firmowego, który podróżując służbowo jeździ dużo po całym kraju i powinien mieć możliwość szybkiego naładowania samochodu. Mamy nadzieję, że wraz z wprowadzaniem nowych zachęt do zakupu samochodów niskoemisyjnych – zwłaszcza przez firmy - sukcesywnie będzie rosła ich flota, ale także liczymy na to, że znacząco wzrośnie liczba stacji ładowania" - podsumował prezes.

PAP, jk