Logo Polskiego Radia
PolskieRadio24.pl
Michał Dydliński 24.03.2021

Uwaga podróżni. Od piątku duże zmiany w kursowaniu pociągów w Warszawie

26 marca zostaną wprowadzone ważne zmiany dotyczące kursowania pociągów w Warszawskim węźle kolejowym. Pasażerowie, którzy będą przyjeżdżać do stolicy, bądź z niej wyjeżdżać, powinni sprawdzić, czy pociąg, z którego korzystają, nie zmienił stacji wyjazdowej lub docelowej. Utrudnienia są spowodowane kolejnym etapem remontu dworca Warszawa Zachodnia.

W Warszawie rozpoczął się remont tak zwanej linii średnicowej. Jest to jedna z najbardziej uczęszczanych tras kolejowych w Polsce. Biegnie ona przez środek miasta z zachodu na wschód. Część trasy biegnie tunelem pod ścisłym centrum. Korzystają z niej zarówno pociągi dalekobieżne, regionalne, lokalne i aglomeracyjne. Jakiekolwiek zmiany, czy ograniczenia w ruchu powodują duże zmiany. Tak będzie i teraz.

pow 1200(1).jpg
Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy. Po przerwie roboty ruszają na nowo

Przebudowa stacji i linii średnicowej

Kolejarze rozpoczęli modernizację stacji Warszawa Zachodnia, która jest zachodnią bramą linii średnicowej. Przez kilka miesięcy prace były prowadzone poza układem torowym, dlatego nie była jeszcze potrzebna korekta rozkładu jazdy. Jednak w najbliższy piątek robotnicy chcą wkroczyć na tory. Zostaną zamknięte dwa perony oraz tor dalekobieżny. Żeby umożliwić prowadzenie prac, zarządca sieci, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe musiały przeprowadzić małą rewolucję w organizacji ruchu w Warszawie. Już kilka lat temu z myślą o tych pracach zmodernizowano tak zwaną linię obwodową, która jest swojego rodzaju kolejową obwodnicą stolicy. Po niej będą kursować niektóre pociągi regionalne i lokalne oraz aglomeracyjne. Drugim, najważniejszym elementem zmian jest modernizacja stacji Warszawa – Gdańska. To właśnie ten dworzec przejmie kilkadziesiąt pociągów dalekobieżnych z całego kraju, które z powodu prowadzonych prac nie będą mogły dojechać na stację Warszawa Centralna. Chodzi między innymi o połączenia z Krakowa, Trójmiasta, Bydgoszczy, Śląska, Przemyśla, czy Słupska.

Kolejarze proszą pasażerów, by przez podróżą sprawdzili, na jakim dworcu zakończy swój bieg w Warszawie pociąg, na który wykupili bilety. Niektóre relacje będą się kończyć lub rozpoczynać na dworcu Warszawa Wschodnia, dla innych połączeń Warszawa Gdańska będzie jedynym postojem w stolicy. Przedstawiciele PKP PLK zapewniają, że każdy podróżny, który wsiada, wysiada, bądź przesiada się  w Warszawie ma dostęp w systemie sprzedaży do pełnej informacji na temat zmian. Natomiast pojutrze na stołecznych dworcach pojawią się tak zwani mobilni informatorzy, którzy pomogą w odnalezieniu właściwego połączenia.

Kolejnym elementem, który ma ułatwić podróżowanie w czasie remontu linii średnicowej było niedawne uruchomienie stacji Warszawa Główna, która przejęła część ruchu lokalnego i aglomeracyjnego. By przywrócić nieczynną od 24 lat stację, wybudowano dwa nowe perony. Na obu postawiono wiaty, które chronią oczekujących na połączenia przed deszczem. Wejścia posiadają ułatwienia dla osób o ograniczonej mobilności. Na peronach pojawią się biletomaty i ławki.  W planach związanych z ponownym uruchomieniem Warszawy Głównej była też budowa kładki pieszo – rowerowej, która połączy dworzec z dwiema dzielnicami – Wolą i  Ochotą. Prace przy jej budowie są jednak opóźnione i zakończą się w późniejszym terminie.

Dworzec od dawna wymagał modernizacji

Dworzec Warszawa Zachodnia, które modernizacja wymusiła zmiany w kursowaniu pociągów, jest jednym z najbardziej zaniedbanych tego typu obiektów w stolicy. Stacja została jedynie odświeżona przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku. Wymieniono wtedy system oznakowań, oświetlenie, czy tak zwaną małą architekturę; ławki i  witryny informacyjne. Stare perony są tylko częściowo zadaszone, a łączy je wąskie i zniszczone przejście podziemne bez schodów ruchomych. W 2015 roku wybudowano od strony Alei Jerozolimskich niewielki budynek z nowymi kasami i punktami usługowymi.

Modernizacja sprawi, że powstanie nowoczesne centrum przesiadkowe. Cały dworzec zostanie zadaszony, zamontowane zostaną wszelkie ułatwienia dla osób z trudnościami w poruszaniu się. Zaplanowano dwa tunele – w jednym znajdzie się usługowe, w którym będzie można zrobić zakupy, czy posilić się przed podróżą. Drugi tunel połączy dworzec z pętlą nowej linii tramwajowej, która połączy ten rejon miasta z centrum, a dalej z Mokotowem i Wilanowem.
Mimo dużego zakresu prac kolejarze nie planują zamknięcia całej stacji Warszawa Zachodnia. Pociągi w ograniczonym zakresie będą kursowały przez cały czas trwania robót. Ich zakończenie na tym etapie jest planowane na 2023 rok. Cała linia średnicowa ma być zmodernizowana do 2025 roku.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md