Logo Polskiego Radia
PAP
Sławomir Dolecki 13.04.2021

Firmy widzą ogromną korzyść z wdrożenia sieci 5G i Wi-Fi 6. To odporność na kryzys i lepsza obsługa klienta

98 proc. przedsiębiorców chce wdrożyć sieć 5G i Wi-Fi 6 w ciągu trzech lat. Większość z nich uważa, że sieci bezprzewodowe pomogą ich firmom uzyskać przewagę konkurencyjną – wynika z raportu firmy doradczej Deloitte.

Jednym z najważniejszych czynników, które motywują firmy do wdrożenia sieci 5G i Wi-Fi 6, jest zwiększenie odporności organizacji na kryzysy – czytamy w raporcie. Odpowiedź taką zadeklarowało 59 proc. ankietowanych. Według partnera, lidera branży Telekomunikacji, Mediów i Technologii w Deloitte Sławomira Lubaka, związana z pandemią koronawirusa nowa rzeczywistość wpłynęła na zmianę modelu biznesowego wielu firm, a odpowiednie wykorzystanie rozwiązań technologicznych pomaga im się w tej ewolucji odnaleźć.

5G1200.jpg
Łączność 5G ma w Polsce coraz większy zasięg. Docelowe pasmo częstotliwości przyspieszy cyfryzację gospodarki

Stan sieci blokuje innowacje 48 proc. respondentów oceniło, że motywacją dla nich jest dążenie do opracowania lub poszerzenia puli rozwiązań dopasowanych do nowych potrzeb, które opierają się na solidniejszej i wydajniejszej infrastrukturze sieciowej, a w opinii analityków inwestycja w infrastrukturę sieciową jest nieodłącznym elementem rozwoju przedsiębiorstwa.

56 proc. biorących udział w badaniu osób wskazało, że obecny stan łączności sieciowej uniemożliwia im wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań w ich firmach. Po 38 proc. ankietowanych wskazało, że główną motywację rozwoju firm do przeprowadzenia transformacji cyfrowej stanowi maksymalne wykorzystanie potencjału nowych technologii oraz zwiększenie efektywności pracy. Według senior managera z zespołu Human Capital Deloitte Magdaleny Bączyk, na przestrzeni ostatnich miesięcy widoczne jest zwiększenie prognoz poziomu wydatków, jakie respondenci planują przeznaczać na rozwój i wykorzystanie sieci bezprzewodowych w ciągu trzech najbliższych lat. Duża część tych inwestycji posłuży zwiększeniu łączności i co za tym idzie – większej efektywności pracowników. To konieczne w dobie upowszechnienia się pracy zdalnej – ocenia ekspertka dodając, że aż 41 proc. badanych wskazuje zwiększoną przepustowość danych sieci mobilnych jako najważniejszą przyczynę warunkującą chęć transformacji cyfrowej.

Cyfryzacja usprawnieni obsługę klienta

Deloitte w swoim raporcie ocenia, że kolejną korzyścią wypływającą z transformacji cyfrowej jest poprawa jakości obsługi klienta. 80 proc. respondentów zadeklarowało, że cyfryzacja będzie miała kluczowe znaczenie dla usprawnienia obsługi klienta w ciągu najbliższych trzech lat. Partner i lider w Deloitte Wiesław Kotecki podkreśla, że wzmocnienie relacji między konsumentem a przedsiębiorstwem jest według inwestorów jednym z głównych motorów wdrożenia transformacji cyfrowej – uważa tak aż 32 proc. respondentów.

W raporcie stwierdzono także, iż jedną z ważniejszych przyczyn transformacji cyfrowej w firmach jest poprawa ochrony danych, wskazywana przez ponad jedną czwartą badanych osób. Aż 41 proc. dyrektorów IT i odpowiedzialnych za utrzymanie sieci według Deloitte obawia się o bezpieczeństwo informacji w kontekście korzystania z technologii bezprzewodowych. Równie silną obawę przedsiębiorców, deklarowaną przez 38 proc. ankietowanych, stanowi kompatybilność nowych sieci z istniejącymi już połączeniami i ustawieniami.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS