Logo Polskiego Radia
PAP
Sławomir Dolecki 16.07.2021

Ogromne problemy handlu detalicznego w Niemczech. Nadzieją sprzedaż przez internet

Po raz pierwszy od kilku lat Niemcy odnotowali spadek sprzedaży produktów zrównoważonych (fair trade). Miniony rok był dla wielu sprzedawców detalicznych katastrofą finansową, ale liczą oni ostrożnie na ożywienie rynku. Najlepsze perspektywy są dla handlu elektronicznego - informuje dziennik "Tagesspiegel".

Rok 2020 był dla handlu detalicznego trudny. Fakt, że ponad połowa właścicieli sklepów spodziewa się sprzedaży jeszcze niższej w bieżącym roku, może być odbierany jako sygnał alarmowy. Tak wynika z ankiety, zaprezentowanej przez Niemieckie Stowarzyszenie Handlu Detalicznego HDE. Badaniem objęto 650 sklepów detalicznych różnej wielkości i branż, działających w różnorodnych lokalizacjach.

shutt warszawa 1200.jpg
Kraje środkowej Europy wyciągają UE z problemów wywołanych przez pandemię. Tak sądzi niemiecki "Handelsblatt"

Spadek przychodów o jedną trzecią

- Pozytywny rozwój w ostatnich tygodniach nie powinien przesłonić faktu, że pierwsza połowa tego roku była stracona, w szczególności dla handlu detalicznego w centrach miast - mówi Stefan Genth, dyrektor zarządzający HDE, cytowany na łamach "Tagesspiegel".

- Szczególnie ucierpiał handel detaliczny odzieżą, a spadek przychodów szacujemy tu na jedną trzecią - dodał.

Genth szacuje na podstawie liczby bankructw, że pandemia może w efekcie oznaczać koniec nawet dla 50 tys. firm handlowych i sklepów.

Według badania prawie trzy czwarte sklepów położonych przy ulicach miast odnotowało niższą sprzedaż w pierwszym półroczu bieżącego roku. Sytuacja wygląda inaczej w różnych branżach. Najlepiej radzą sobie sprzedawcy z branży meblowej, DIY, wyposażenia domów i ogrodów – tu odnotowano spadki na poziomie 12-16 proc.

Branża handlowa mogła liczyć na pomoc

Jeśli chodzi o perspektywy dla handlu, ankietowani wyrażali nastawienie umiarkowanie optymistyczne. Większość handlowców spodziewa się stopniowego wzrostu ożywienia w handlu w nadchodzących miesiącach. Największe nadzieje pokładane są w sprzedaży internetowej. W środę HDE podniosła nawet prognozę wzrostu sprzedaży w handlu internetowym w 2021 r. z 17 do prawie 20 proc. Zwiększyłoby to tegoroczną sprzedaż e-commerce z 72,8 do ponad 87 mld euro.

Z kolei stacjonarny handel detaliczny będzie prawdopodobnie musiał pogodzić się ze spadkiem sprzedaży o 1,1 proc. w skali całego roku, ze sprzedażą towarów o wartości 499 mld euro.

Z danych Federalnej Agencji Pracy (Bundesagentur fuer Arbeit) wynika, że liczba etatowych pracowników handlu w 2020 r. nieznacznie się zwiększyła, o ok. 12 tys. To pokazuje, jak bardzo branża handlowa mogła liczyć na pomoc państwową, aby przetrwać czas kryzysu spowodowanego pandemią i kwarantannami.

Spadek sprzedaży produktów zrównoważonych

Kryzys znacząco wpłynął na sektor handlu produktami zrównoważonymi. Po raz pierwszy od lat w ubiegłym roku odnotowano spadek sprzedaży produktów w tym sektorze - ogłosiło Forum Sprawiedliwego Handlu. W 2020 roku konsumenci wydali na nie ok. 1,8 mld euro - prawie o 3 proc. mniej niż w 2019 roku. Dla porównania: latach 2011-19 sprzedaż produktów sprawiedliwego handlu (głównie kawa, banany i tekstylia) wzrosła z 480 mln prawie czterokrotnie – do 1,85 mld.

W czasie pandemii dał się zauważyć zdecydowany wzrost sprzedaży żywności w tradycyjnym handlu detalicznym, więc udział w ogólnej sprzedaży produktów zrównoważonych prawdopodobnie obniży się ponownie. Duże sieci i dyskonty coraz częściej oferują w sprzedaży produkty organiczne, ekologiczne, z odpowiednimi certyfikatami.

PR24.pl, PAP, DoS