Logo Polskiego Radia
Polskie Radio
Tomasz Kamiński 04.01.2011

Polskie firmy to wolne ptaki bez planu

Polskie firmy to zwinne kolibry bez planu. To bardzo pomaga w kryzysie. Jednak brak strategicznego działania z prawdziwego zdarzenia nie pozwala im na pełne rozwinięcie skrzydeł.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że niemal wszystkie mikroprzedsiębiorstwa w Polsce przyjęły strategie niszowe. Jednak na tym stwierdzeniu, czyli właściwie tylko sposobie myślenia, ich zdolności planowania się kończą. Tymczasem profesjonalna strategia jest spisana i ma osoby odpowiedzialne za jej wdrażanie każdego dnia.

O zmienności planów w polskim mikrobiznesie z kierownik Katedry Ekonomiki Przedsiębiorstw Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego Małgorzatą Juchniewicz rozmawia Justyna Golonko.

Jaką działalność prowadzą przedsiębiorstwa niszowe?

Główne branże związane ze specyfiką działalności mikroprzedsiębiorstw to te usługowe. Badaniem objęto wszystkie regiony Polski. Nie zauważyliśmy zróżnicowania pod względem, choć większość mikrofirm zarejestrowanych jest w Mazowieckim, jak wszystkich typów przedsiębiorstw.

Czym jest działalność niszowa?

To specyficzna działalność. Polega na oferowaniu unikatowego produktu, którego nie mają inne firmy. Wyjątkowość może polegać na zróżnicowaniu produktu lub dotarciu do klientów o bardzo sprecyzowanych potrzebach - jak przykładowo ludzi oczekujących dostaw obiadów do domu.

Mocną stroną takich firm jest umiejętność przebranżowienia się w kryzysie.

To też prawda. Wynika to ze specyfiki mikrofirm. Z natury rzeczy mają mniejszy potencjał finansowy, kadrowy, ale dzięki temu są bardziej elastyczne. Szybciej dostosowują się do potrzeb rynku, zmiennych upodobań klientów. Dlatego łatwiej im zaspokoić oczekiwania rynku.

Niewątpliwie pewną słabość mikroprzedsiębiorców stanowią braki w zarządzaniu strategicznym (czyli tworzeniu strategii oraz wdrażaniu i stałej jej aktualizacji). Badanie wykazało, że mali przedsiębiorcy tworzenie strategii sprowadzają tylko do strategicznego sposobu myślenia. To oczywiście bardzo dobrze. Jednak w dłuższej perspektywie, myśląc o rozwoju firmy, zajmowanie się strategią powinno być sformalizowane, usystematyzowane i być samodzielnym procesem w firmie.

Brakuje konkretnego biznesplanu?

Tak. Na spotkaniach eksperci z banków wyraźnie zaznaczali, że w firmach jest brak podstawowych procedur związanych z planowaniem.

tk