Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Tomasz Kamiński 06.01.2011

Św. Mikołaj pokochał samochody

Zeszły rok był świetny dla sprzedawców aut. Zapowiedziana od Nowego Roku podwyżka VAT-u oraz zakaznie aut z kratką pozwoliło w grudniu osiągnąć niebotyczne wyniki sprzedaży. Firmy chciały się załapać na stare zasady.
Model Opel Astra prezentowany 30 września 2010 na francuskich targach Paris Motor ShowModel Opel Astra prezentowany 30 września 2010 na francuskich targach Paris Motor Showfot. PAP
Posłuchaj
  • Św. Mikołaj pokochał samochody
Czytaj także

W 2010 r. sprzedano w Polsce ponad 333 tys. samochodów osobowych, w tym z tzw. kratką. To wzrost o 4,17 proc. wobec 2009 r.

Szczególnie dużo czeterokołowców ludzie nabywali w ostatnim miesiącu ubiegłego roku - 35,9 tys. nowych aut osobowych. To aż o 26,18 proc. więcej w porównaniu z grudniem poprzedniego roku.

Przyszła podwyżka VAT napędzała sprzedaż

Zdaniem szefa Samaru Wojciecha Drzewieckiego wzrost liczby rejestracji w grudniu to efekt zapowiedzi podwyżki VAT. Drugim powodem jest norma ekologiczna EURO V, która także może w nowym roku podnieść ceny samochodów.

Z tych przyczyn wozy kupowały głównie firmy i instytucje, które liczyły na odliczenie podatkowe i niższe koszty.

Najczęściej kupujemy skody

Najwięcej na boomie na tańsze kupno aut z kratką skorzystała Skoda (15 372 aut "z kratką"), Ford (9 811), Opel (7 688), Toyota (6 996), oraz Kia (6242).

Tym samym Skoda zachowała tytuł lidera sprzedaży na polskim rynku Skoda. Udział Skody w naszym rynku wyniósł w ub. roku 11,35 proc. Na pozycji wicelidera utrzymał się Volkswagen, jego udział w rynku sięgnął 8,35 proc. Na trzecim miejscu znalazł się Ford, który w listopadzie wyprzedził Fiata. Amerykański producent zdobył 8,06 proc. Na dalszych miejscach uplasowali się Fiat, Toyota.

Lubimy brać auta z zagranicy

Coraz więcej sprowadzamy też używanych aut z zagranicy. W 2010 r. zarejestrowano ich w Polsce 722 913, o 1,81 proc. więcej niż w 2009 r. Najczęściej mają od 4 do 10 lat, bo prawie połowa z nich (46,16 proc.). Kolejna połowa jest w wieku powyżej 10 lat (42,96 proc.). Tylko znikoma część była niestarsza niż 4 lata (zaledwie 10,88 proc.).

Najchętniej ściągaliśmy do Polski auta marki Volkswagen, Opel, Renault, Ford, Audi, BMW, Peugeot, SEAT, Mercedes i Toyota.

tk