Logo Polskiego Radia
PAP
Tomasz Kamiński 23.02.2011

Klienci smutni, firmy się cieszą

Dane GUS z pierwszych dwóch miesięcy roku wskazują, że konsumenci są złej myśli, ale za to przemysł ma się lepiej.
Klienci smutni, firmy się ciesząGlow Images/East News

Główny Urząd Statystyczny opublikował najnowsze dane o gospodarce.

Klienci złej myśli, ale oczekują poprawy

Nastroje konsumenckie pogorszyły się. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł w lutym w porównaniu do stycznia o 2,4 pkt proc., osiągając minus 25 pkt proc. - podał w środę GUS. Wskaźnik ten był niższy niż przed rokiem o 9,3 pkt proc.

Natomiast klienci są dobrej myśli na przyszłość, bo wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) zwiększył sie o 0,8 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie minus 29,2 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była niższa niż przed rokiem o 4,5 pkt proc.

Przemysł ma się dobrze

Tymczasem w styczniu wzrosła sprzedaż hurtowa przedsiębiorstw handlowych. Podskoczyła w styczniu o 22,1 proc. rok do roku - poinformował w środę GUS.

Nowe zamówienia w przemyśle w Polsce wzrosły w styczniu w ujęciu rok do roku o 10,0 proc., po wzroście o 23,4 proc. w grudniu 2010 r.

Także wydajność pracy w przemyśle w styczniu była o 7,5 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2010 roku. Wynik był lepszy mimo że jednocześnie wzrósł poziom zatrudnienia o 2,6 proc. i przeciętne wynagrodzenia brutto o 5,7 proc.

Sprzedaż detaliczna w styczniu wzrosła o 5,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2010 roku, po wzroście o 12,0 proc. rok do roku w grudniu. Miesiąc do miesiąca spadła o 28,6 proc. - poinformował w środę GUS.

tk