Logo Polskiego Radia
IAR
Tomasz Kamiński 31.03.2011

W sklepach tracimy patriotyzm

W trakcie zakupów patriotyczne uczucia odkładamy na bok. Według sondażu, robiąc zakupy Polacy patrzą głównie na jakość i cenę.
W sklepach tracimy patriotyzmGlow Images/East News

Badanie w tym zakresie przeprowadził "Puls Biznesu". Gazeta podkreśla, że patriotyczne hasła reklamowe nie robią już wrażenia na polskich konsumentach. Znacznie ważniejszy jest dla nas rachunek ekonomiczny.

Jak wynika z sondażu IQS, Polacy na zakupach kierują się przede wszystkim jakością produktu (47 procent ankietowanych) i ceną (28 procent). Kraj pochodzenia znajduje się dopiero na czwartym miejscu - jest najważniejszy dla 7 procent konsumentów. Dodatkowo prawie połowa badanych uważa, że polskie pochodzenie produktu nie ma dla nich znaczenia. Nieliczni preferują więc towary zagraniczne.

Eksperci uważają, że takie zjawisko może mieć negatywny wpływ na gospodarkę. Ich zdaniem, gdyby Polacy darzyli rodzinnych producentów szczególniejszą sympatią, pomogłoby to tworzyć silne polskie marki i nakręcałoby wzrost gospodarczy. Sondaż przeprowadzono 18 marca na grupie 500 osób.

IAR/tk