Logo Polskiego Radia
IAR
Tomasz Kamiński 29.07.2011

Na budowę autostrady A2 wszedł nowy wykonawca

Konsorcjum firm Eurovia i Warbud jest już na budowie odcinka A autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. Umowę na odcinek C ma podpisać Boegl&Krysl i DSS. Cena jest wyższa od oferowanej wcześniej przez Chińczyków.
Na budowę autostrady A2 wszedł nowy wykonawcafot. Ministerstwo Infrastruktury

Tym samym GDDKiA praktycznie wybrała firmy, które skończą budowę dwóch odcinków porzuconych przez chińskie konsorcjum Covec. Eurovia dokończy swoją część - 29-kilometrowy odcinek A - za 989 mln zł. Lada moment ma zostać podpisana umowa z wykonawcą drugiej części - 20-killometrowego odcinka C, bliżej Warszawy. Ma nim być czeskie konsorcjum firm Boegl&Krysl i DSS. Ta umowa będzie opiewać na 756 mln zł. Budowa obu odcinków ma się zakończyć do 15 października 2012 roku - mówi Urszula Nelken, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dodaje, że do końca maja wykonawcy mają zapewnić tak zwaną przejezdność.

Wyjaśnia, że będą dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, oznakowanie pionowe i poziome, czyli pełna organizacja ruchu oraz bariery energochłonne. - Na odcinku A będzie wyłącznie podbudowa bitumiczna. Asfalt zostanie ułożony po zakończeniu EURO 2012. W przejezdności nie mieszczą się ekrany dźwiękochłonne, ogrodzenie autostrady, punkty, z których można wezwać pomoc drogową, mogą być niedokończone przepusty dla zwierząt - uzupełnia Urszula Nelken.

W sumie nowi wykonawcy otrzymają 1 miliard 745 milionów zł. To więcej niż zaproponowali Chińczycy, którzy wygrali przetarg - mówi rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dodaje, że na prośbę o poprawienie sytuacji na budowie, Covec odpowiedział żądaniem podwyższenia kontraktu o ponad 1 miliard zł, więc w sumie i tak budowa będzie o pół miliarda tańsza. Za każdy dzień opóźnienia na odcinku A, firma będzie musiała zapłacić około 190 tysięcy zł kary, a na odcinku C - powyżej 150 tysięcy zł.

Chińskie konsorcjum Covec zobowiązało się wybudować autostradę do 6 czerwca 2012 roku, a przejezdność zapewnić również do końca maja. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie się domagać rekompensaty od Covec - podkreśla Urszula Nelken. Nowe konsorcja do budowy A2 zostały wybrane w tak zwanym trybie z wolnej ręki, a nie przetargu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury, które z kolei poprosiło o opinię prawną Urząd Zamówień Publicznych. Opinia była pozytywna.

tk