Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Anna Borys 01.06.2012

Na Okęcie pociągiem w 20 minut

Od dziś można koleją dojechać do warszawskiego lotniska imienia Fryderyka Chopina. Nowa linia łączy Okęcie z centrum miasta.
Przejazd prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz Waltz pociągiem SKM z lotniska Chopina na dworzec Warszawa CentralnaPrzejazd prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz Waltz pociągiem SKM z lotniska Chopina na dworzec Warszawa CentralnaPAP/Tomasz Gzell
Posłuchaj
  • Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz (IAR)
  • Dyrektor ZTM Leszek Ruta (IAR)
Czytaj także

Dzięki kolei podróż z Dworca Centralnego do lotniska zajmuje około 20 minut.
Część pociągów kursuje do Stadionu Narodowego. Połączenie zostało uruchomione specjalnie dla kibiców, którzy z lotniska mogą bezpośrednio dostać się na stadion.
Pierwsi pasażerowie dojeżdżający do lotniska byli bardzo zadowoleni. Jednym z nich była też prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, jak mówiła, połączenie kolejowe z lotniskiem to zawsze było jej marzenie. Jak dodaje, gdy pojechała do Chicago i zobaczyła centrum zarządzania kryzysowego chciała, żeby podobny ośrodek koordynacji pojawił się w Warszawie. Podobnie z linią lotniskową, każde duże miasto ma takie połączenie kolejowe i dlatego Gronkiewicz-Waltz uważała, że w stolicy jest to konieczne.
W pociągach są automaty z biletami. Zarząd Transportu Miejskiego zadbał także o podróżnych przyjeżdżających z zagranicy, w czasie mistrzostw pojawią się także automaty z instrukcjami w językach obcych - zapewnia dyrektor ZTM Leszek Ruta. Jeżeli ktoś pomyli się lub zapomni, może kupić bilet w pociągu. W czasie EURO 2012 w pociągach będą konduktorzy, którzy będą sprzedawać bilety, będą też automaty z instrukcją obsługi po rosyjsku.
Z lotniska odjeżdżają pociągi Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej. W godzinach szczytu pociągi będą kursowały co 10 - 12 minut, poza godzinami szczytu co 15.

Do obsługi linii lotniskowej przewoźnik kupił od bydgoskiej Pesy 13 pociągów typu Elf. Elfy kosztowały prawie 300 mln zł, z czego prawie 178 mln zł dołożyła Unia Europejska.
Jeden pociąg może zabrać na raz nawet tysiąc pasażerów.
Budowa łącznicy kolejowej z tunelem ze Służewca trwała ponad dwa lata i kosztowała ok. 300 mln złotych brutto. To jedna z najważniejszych inwestycji w stolicy związana z organizacją Euro 2012.

IAR, pap, ab