Logo Polskiego Radia
IAR
Martin Ruszkiewicz 13.07.2012

Autostrady po polsku: zamiast kierowców zyskają... nietoperze

Na utrzymanie niespełna 500 kilometrów autostrad wydamy w tym roku miliard czterysta milionów złotych, czyli więcej niż na zadbanie o kondycję pozostałych 19 tys. km dróg krajowych - czytamy w "Dzienniku Gazecie Prawnej".
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjneGDDKiA

Tak wynika z analizy pełnego budżetu Krajowego Funduszu Drogowego. Gazeta podaje, że pieniądze te popłyną głównie do trzech spółek, które zarządzają autostradami koncesyjnymi.

Budżet KFD do tej pory publikowany był na dużym poziomie ogólności. Nie sposób było dowiedzieć się, komu, na co i jakie dokładnie kwoty przekazuje. "Dziennikowi Gazecie Prawnej" udało się jednak dotrzeć do pełnych informacji zawartych w uchwale Banku Gospodarstwa Krajowego. To on bowiem zajmuje sie rozliczaniem funduszu. Zarządza nim Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Znaczącą pozycję w bilansie za rok 2012 stanowią wypłaty dla spółek Autostrada Wielkopolska oraz GTC, które sięgną miliarda czterystu tysięcy złotych. W utajnionej dotąd części budżetu KFD znajdują się również takie pozycje, jak 30 milionów złotych na usługi doradcze i 20 milionów na budowę specjalnych bramownic, z których mają korzystać… nietoperze. Tymczasem na bezpieczeństwo jeżdżących wydatki sięgną zero złotych.

Zobacz galerię DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

"Dziennik Gazeta Prawna"/mr