Logo Polskiego Radia
IAR
Anna Borys 30.07.2012

Budowlańcy nie uczę się na błędach

Kolej powiela błędy drogowców. Kontrakty dostają ci, którzy zejdą z ceną poniżej kosztów - czytamy w "Dzienniku Gazecie Prawnej".
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjneWikipedia/CC/kkic

W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają wydanie na inwestycje rekordowej kwoty 5 miliardów złotych. W 2013 roku wydatki wzrosną do 8 miliardów złotych. Tak duże nakłady miały być szansą na godziwe zyski dla firm budowlanych, które sparzyły się na kontraktach autostradowych. Ale z powodu fatalnych zasad przetargów i silnej konkurencji na PKP przenosi się choroba, która doprowadziła do krachu wykonawców budujących wcześniej dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Gazeta pisze, że kontrakty znów dostają te firmy, które godzą się na zejście dużo poniżej realnych kosztów przedsięwzięcia.
Wykonawcy apelują do PKP o odrzucanie ofert skalkulowanych na podstawie rażąco niskiej ceny i wprowadzenie indeksacji wartości kontraktów.
W tym tygodniu wystartuje zapowiadany przez ministra transportu Sławomira Nowaka program rewitalizacji, czyli remontów 9 odcinków szlaków kolejowych w całej Polsce. Żaden z postulatów firm wykonawczych nie zostanie uwzględniony przy rozstrzyganiu konkursów.