Logo Polskiego Radia
IAR
Anna Borys 12.12.2012

"LOT powinien upaść"

Tak uważa ekspert transportowy Adrian Furgalski.
LOT powinien upaśćlot.com/pl

Adrian Furgalski mówi, że nic już nie uratuje firmy, która od lat przynosi same straty. Ekspert przypomina, że w tym roku firma sprzedała wiele udziału w spółkach zależnych. Zastawiła też w leasingu zwrotnym budynek, w którym znajduje się główna siedziba LOT. Furgalski ocenia, że w ten sposób zostało wygospodarowanych 900 milionów złotych, które w żaden sposób nie pomogły spółce. Ekspert przytacza historię upadku narodowego przewoźnika w Stanach Zjednoczonych - Pan American. Twierdzi, że mimo likwidacji rynek lotniczy nie przeżył załamania, a gospodarka USA nie ucierpiała.

Adrian Furgalski wymienia też winnych trudnej sytuacji w PLL LOT. Z jednej strony to politycy, którzy odsuwali reformy w spółce, której szefowie byli nominowani z klucza politycznego, a nie merytorycznego. LOT winny jest też sam sobie, bo przez wiele lat panowało tam przekonanie, że jako narodowy przewoźnik i firma z tradycją na pewno nie zginie.

Rząd nie traci nadziei …

Polski rząd negocjuje z Brukselą warunki pomocy finansowej dla PLL LOT. Nasz narodowy przewoźnik chce na początek 400 milionów złotych, aby nie stracić płynności finansowej. Cała pomoc ma wynieść co najmniej dwa razy więcej.

Ministerstwo Skarbu Państwa wystąpiło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, by zbadał, czy pomoc publiczna dla Polskich Linii Lotniczych nie zakłóci konkurencji na rynku
Wiceminister skarbu Paweł Tamborski mówi, że LOT potrzebuje głębokiej restrukturyzacji i drastycznych zmian. - LOT musi być inny. Jeżeli państwo ma udzielić pomocy to ta pomoc musi mieć sens. Program restrukturyzacji ma doprowadzić do tego, że ta linia ma na siebie zarabiać. Bez tego bez sensu jest używanie publicznych pieniędzy - mówi wiceminister.

Opinię w sprawie LOT-u ma wydać Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Toczą się także rozmowy z Brukselą - W tej chwili to jest kwestia udzielenia finansowania na ratowanie firmy.
O planie restrukturyzacji zarząd LOT-u będzie dziś rozmawiał ze związkowcami i załogą. Restrukturyzacja LOT-u ma dotknąć każdego działu firmy. Drastyczne cięcia odczuje między innymi załoga, która musi liczyć się ze zwolnieniami. Zła sytuacja LOT-u tłumaczona jest trudną sytuacją na rynku lotniczym. Rząd nie chce dopuścić do upadku przewoźnika, dlatego że przełożyłoby się to na cały rynek usług lotniczych w Polsce, na przykład na porty lotnicze.

… związkowcy już jej nie mają

- Ani zwolnienia, ani pomoc publiczna nie uratują LOT-u od upadłości - uważa szef Związku Zawodowego Naziemnego Personelu Lotniczego. Zdaniem, Roberta Skalskiego w firmie nie ma kogo zwalniać. Według obliczeń związkowców w tej chwili w PLL LOT pracuje około pięciuset pilotów, ośmiuset stewardes, a reszta to pracownicy administracyjni.

Trwające zwolnienia i plany ograniczania siatki połączeń powodują, że LOT może nie przetrwać na rynku - uważa Skalski. Pomoc finansowa może się okazać niewystarczająca.
Zdaniem związkowca coraz bardziej prawdopodobnym scenariuszem jest kontrolowana upadłość firmy. LOT może się wzorować na szwajcarskich liniach lotniczych Swiss Air, które zmieniły nazwę i za pomocą różnych zabiegów prawnych pozbyły się wierzytelności w postępowaniu układowym. Szef Związku Naziemnego Personelu Lotniczego nie wie jednak, czy LOT będzie mógł pójść tą drogą.