Logo Polskiego Radia
PAP
Artur Jaryczewski 23.02.2013

Druga linia metra. Siedem miesięcy opóźnienia!

Planowo budowa centralnego odcinka II linii metra powinna zakończyć się w październiku 2013 r. W przypadku przesunięcia terminu byłby to maj 2014 r.
Budowa II linii metra w WarszawieBudowa II linii metra w WarszawieMohylek/Wikipedia/domena publiczna

Jak poinformował prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk, budowę opóźniały m.in. znajdowane niewybuchy, niezaznaczone na planach instalacje, znaleziska archeologiczne. Według niego niezależne przyczyny uniemożliwiały prowadzenie robót na budowie II linii metra przez około 200 dni (ok. siedem miesięcy). Lejk podkreślił, że trwają rozmowy z generalnym wykonawcą inwestycji - konsorcjum AGP Metro Polska - o przesunięciu zakończenia inwestycji. - W pewnym momencie albo dojdziemy do porozumienia, albo podpiszemy protokół rozbieżności i będziemy starali się ten problem rozwiązać - zaznaczył.

Podczas budowy centralnego odcinka II linii metra do awarii doszło m.in. na budowanej stacji Powiśle. W połowie sierpnia ubiegłego roku stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady, tunel zamknięto. Lejk powiedział, że chociaż tunel Wisłostrady jest zabezpieczony, nie wiadomo, kiedy zostanie ponownie otwarty dla ruchu. Zaznaczył, że konieczne jest zapewnienie bezpiecznego funkcjonowania tunelu Wisłostrady, przyszłych tunelu i stacji metra.
Wyjaśnił, że w związku z tym obecnie odbywają się skomplikowane prace związane z nawiercaniem tunelu Wisłostrady. - Dopóki roboty nie zostaną zakończone, dopóki nie zostaną przeprowadzone testy, nie będzie można mówić o terminie uruchomienia tunelu Wisłostrady i rozpoczęcia budowy metra pod spodem - powiedział.

Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka drugiej linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

PAP/aj