Logo Polskiego Radia
IAR
Anna Borys 13.03.2013

Pasażerowie linii lotniczych mają nowe prawa

Komisja Europejska wzmacnia prawa pasażerów linii lotniczych. Klienci zyskują prawo do informacji, opieki, czy zmiany planu podróży w przypadku opóźnionego, bądź odwołanego lotu.
Pasażerowie linii lotniczych mają nowe prawaGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Relacja (IAR) Beata Płomecka, Bruksela: UE daje więcej praw dla pasażerów linii lotniczych
Czytaj także

Priorytetem jest - jak mówił komisarz do spraw transportu Siim Kallas - wsparcie dla tych, którzy utkną na lotnisku i umożliwienie im jak najszybszego powrotu do domu. W przypadku opóźnionego, bądź odwołanego lotu mamy prawo do opieki, czyli do posiłków i napojów po dwóch godzinach, a nie - jak do tej pory - po czterech. Ponadto, jeśli przewoźnik nie jest w stanie zmienić nam planu podróży w ciągu 12 godzin, wtedy musi poprosić o pomoc inne linie lotnicze, albo zaoferować, jeśli to możliwe, podróż pociągiem. - To pozwoli uśmierzyć ból związany z problemami na lotnisku. Ważne jest więc, by prawa pasażerów nie obowiązywały tylko na papierze - dodał komisarz do spraw transportu Siim Kallas.

Bruksela przypomina, że możemy domagać się też odszkodowań od 125 do 600 euro w przypadku odwołanego, lub znacznego opóźnienia lotu, a także wtedy gdy nie dostaniemy się na pokład samolotu, bo przewoźnik sprzedał więcej biletów niż jest miejsc. Za zagubiony bagaż też przysługuje odszkodowanie do ponad 1200 euro.
Wszystkie informacje można znaleźć na lotniskach. Pasażerowie odlatujący z brukselskiego przyznawali w rozmowie z Polskim Radiem, że są one pomocne. Te wszystkie prawa przysługują nam tylko wtedy, gdy wybieramy europejskie linie lotnicze.