Logo Polskiego Radia
IAR / PAP
Agnieszka Kamińska 28.04.2013

Dreamliner w Tokio. Na pokładzie z szefem Boeinga

Dreamliner japońskich linii lotniczych ANA wylądował na lotnisku w Tokio, po odbyciu lotu testowego. W Polsce te samoloty mają latać od czerwca.
Dreamliner na lotnisku w Tokio. Japonia zakupiła około połowy tego rodzaju samolotów, spośród tych wprowadzonych do tej pory do sprzedaży przez BoeingaDreamliner na lotnisku w Tokio. Japonia zakupiła około połowy tego rodzaju samolotów, spośród tych wprowadzonych do tej pory do sprzedaży przez Boeinga PAP/PA/KIMIMASA MAYAMA

.Na pokładzie maszyny lecącej do Tokio znajdowali się między innymi szef Air Nippon Airways Shinichiro Ito oraz prezes i dyrektor generalny Boeinga Ray Conner.

To już drugi Boeing 787, który wzbił się w powietrze po kilkumiesięcznej przerwie, spowodowanej uziemieniem tych maszyn. Wszystkie 50 Dreamlinerów uziemiono w styczniu po awarii akumulatorów, które się przegrzewały; doszło nawet do małych pożarów na pokładzie.

Teraz firma Boeing wymieniła akumulatory i niektóre maszyny są już gotowe do lotów. Jako pierwszy w sobotę poleciał Dreamliner Etiopskich Linii Lotniczych. Wystartował w Addis Abebie i bezpiecznie wylądował w Kenii, w Nairobi. Był to rejs komercyjny.

Na początku czerwca wznowią loty Boeingi 787 Polskich Linii Lotniczych LOT. Połączenia są już w systemie rezerwacyjnym. Można kupić bilety na rejsy do Chicago i Nowego Jorku. Pierwszy Dreamliner poleci 5 czerwca do Chicago.

Problemy z akumulatorami

Eksploatację 50 przekazanych dotąd użytkownikom maszyn Boeing 787 wstrzymano bezterminowo 16 stycznia po incydentach z dwoma samolotami tego typu. W jednym przypadku był to pożar litowych akumulatorów jonowych, a w drugim ich dymienie. Po tej decyzji nie latały również dwa dreamlinery będące w posiadaniu Polskich Linii Lotniczych LOT.

W zeszłym tygodniu amerykański Federalny Zarząd Lotnictwa (FAA) zatwierdził zmodyfikowane akumulatory do dreamlinerów. W ramach poprawek konstrukcyjnych akumulatory zaopatrzono w dodatkowe osłony ognioodporne. Ponadto miejsca ich zamontowania wyposażono w system wentylacyjny, automatycznie usuwający na zewnątrz samolotu ewentualny dym i toksyczne opary.

PAP/IAR/agkm

PAP/PA/KIMIMASA
PAP/PA/KIMIMASA MAYAMA