Logo Polskiego Radia
Jedynka
Tomasz Jaremczak 13.06.2013

VAT na służbowy samochód. "Powinno być pełne odliczenie"

- Samochód jest narzędziem pracy i jako taki powinien być zwolniony z VAT – powiedział w Jedynce Wojciech Drzewiecki z Instytutu Motoryzacyjnego "Samar".
VAT na służbowy samochód. Powinno być pełne odliczenie W. Kusiński/PR
Posłuchaj
  • Wojciech Drzewiecki z Instytutu Motoryzacyjnego Smar o podatku VAT na służbowe samochody (Jedynka/Z kraju i ze świata)
  • Beata Płomecka przedstawia szczegóły działania systemu eCall (Popołudnie z radiową Jedynką)
Czytaj także

Oo stycznia 2014 roku przedsiębiorcy wykorzystujący w działalności gospodarczej samochody osobowe, będą mogli odliczać 50 proc. podatku VAT od ich zakupu oraz od kosztów eksploatacyjnych z nimi związanych. Zmiany te przygotowało Ministerstwo Finansów, które wystąpiło do Komisji Europejskiej o zgodę na zastosowanie nowych ograniczeń w podatku od towarów i usług. Krytykują je jednak producenci i nabywcy aut.

- Ministerstwo finansów tłumaczy, że jest to system dobry i wygodny dla przedsiębiorców, łatwy w obsłudze. Chyba jednak nie do końca spełnia to zadanie, skoro przedsiębiorcy i branża protestują - zauważył Drzewiecki. Jego zdaniem z prostych rachunków i porównania, które przygotował "Samar" wynika, że propozycje branży motoryzacyjnej są pod tym względem lepsze.

Drzewiecki przypomniał, że samochód jest narzędziem pracy i jako taki powinien być zwolniony z VAT. - Pełne odliczenie podatku VAT powinno być możliwe - powiedział. Przyznał też, że nie wie dlaczego sprawa użytkowania służbowych samochodów nie została w Polsce do tej pory uregulowana. - Być może politycy boją się, że jeżeli zaczęliby obciążać podatkiem przedsiębiorców, to spotkaliby się z nieprzychylnością i nie zostaliby ponownie wybrani – powiedział Drzewicki.

Drzewiecki przypomniał też, że Europie są dwa rozwiązania w tej sprawie. Jeżeli firma kupuje samochód i udostępnia go pracownikowi, to on płaci podatek. Natomiast jeżeli firma miała pełne odliczenie, bo kupiła samochód i udostępnia do prywatnego użytkowania, to część VAT musi zwrócić. - Propozycje w tej materii przedstawiliśmy ministerstwu finansów – powiedział Drzewiecki.

Gość radiowej Jedynki mówił też o propozycji Komisji Europejskiej, która chce, aby od 2014 roku każdy nowy samochód był wyposażony w system eCall, który w razie wypadku automatycznie będzie wysyłał sygnał, aby jak najszybciej na miejsce zdarzenia zdołały dotrzeć służby ratownicze. System już częściowo działa w niektórych państwach Europy. Na razie branża motoryzacyjna z rezerwą podchodzi do pomysłu.

Szacunki kosztów i zysków systemu eCall wskazują na możliwość uniknięcia, w skali Europy, śmierci nawet 2500 osób rocznie i zmniejszenia skutków wypadków o 15 procent. Urządzenia eCall będą montowane we wszystkich nowo-rejestrowanych pojazdach.

Z Wojciechem Drzewieckim z Instytutu "Samar" rozmawiał Paweł Wojewódka.

tj