Logo Polskiego Radia
IAR
Jarosław Krawędkowski 25.09.2013

Windykator nie może nękać dłużnika

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega windykatorów – nie wszystkie działania podejmowane przez firmy ściągające długi można zaakceptować. Szczególnie, jeśli polegają na groźbach, straszeniu i wyczerpują znamiona nękania.
UOKiK ostrzega windykatorów.UOKiK ostrzega windykatorów.

Wśród nagannych praktyk, którym urząd mówi stanowcze „nie” wymienia się: , " wysyłanie listów z napisem dłużnik, nękanie telefonami w późnych godzinach nocnych, straszenie, że firma windykacyjna może zając moją nieruchomość, samochód, telewizor a również rozmawiać o długu z pracodawcą" - wymienia Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiKu. Jak zaznacza, w każdej sytuacji, kiedy firma windykacyjna nas niepokoi, mamy prawo poprosić o pomoc miejskiego rzecznika konsumentów.

Problem jest poważny, gdyż już prawie 2,5 miliona Polaków zalega z terminami płatności. Kwota długów to blisko 40 miliardów złotych.

Jak bronią się przed zarzutami firmy windykacyjne

Firmy windykacyjne przyznają, że w polskim prawie nie ma jednoznacznych regulacji, co może lub co nie może znaleźć się w wysłanym przez windykatorów liście. UOKiK przyznaje, że nękaniem nie można nazwać jednego sms-a tygodniowo, a wnioski w takich sprawach także wpływają do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Warto rozmawiać z windykatorami o długach

Rzecznik jednej z firm obsługujących zadłużenia Iwona Słomska tłumaczy, że zachowanie windykatorów na przestrzeni ostatnich miesięcy bardzo się zmieniło.

Apeluje jednoczesnie, by dłużnicy nie uciekali przed korespondencją, telefonami i sms-ami. "W interesie osoby zadłużonej jest, aby odpowiedzieć na list. Odpowiedzieć na telefon, zapytać o jaki dług chodzi. Co mogę zrobić, czy jest szansa rozłożenia go na raty. Jeśli mamy jakieś wątpliwości to jest ten moment w którym możemy je wyjaśnić. Jeśli nie podejmujemy żadnej aktywności, sami sobie odbieramy szanse na rozwiązanie problemu" - przekonuje Iwona Słomska.

jk