Logo Polskiego Radia
PAP
Marta Kwasnicka 07.05.2012

Odpocznij od służbowych maili. Będziesz lepiej pracował

Odstawienie poczty elektronicznej redukuje stres i poprawia koncentrację – dowodzą naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine.
Odpocznij od służbowych maili. Będziesz lepiej pracowałGlow Images/East News
Wakacje od służbowej poczty - służą pracy
Odstawienie poczty elektronicznej redukuje stres i poprawia koncentrację – dowodzą naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine.
"Odkryliśmy, że kiedy odstawi się pracowników od poczty elektronicznej, wówczas mniej się rozpraszają i doświadczają mniejszego stresu" – opisuje współautorka badań, prof. nauk informatycznych Gloria Mark z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine.
Naukowcy badali pracowników administracji wojskowej. Ochotnikom monitorowano na bieżąco pracę serca. W tym czasie specjalne oprogramowanie śledziło częstotliwość, z jaką przełączali aplikacje na ekranach swoich komputerów.
Pracownicy, którzy mieli w swoich komputerach włączoną pocztę elektroniczną, dwukrotnie częściej przełączali aplikacje (ok. 37 razy na godzinę) w porównaniu z grupą, która była odłączona od e-maili przez pięć dni. Ponadto, ich serca ciągle były w stanie pogotowia, co objawiało się zwiększoną częstotliwością uderzeń.
"Urlop od e-maili w czasie pracy może być dobrym pomysłem" – dodaje prof. Mark.
Zdaniem naukowców, oprócz zmniejszenia stresu brak poczty elektronicznej może również poprawić wydajność pracy. Badaczka podkreśla, że ochotnicy polubili odstawienie od e-maili w pracy, zwłaszcza, kiedy godził się na to ich kierownik.
Poza tym częściej musieli bezpośrednio kontaktować się z kolegami z pracy, odchodząc od biurek, co również niosło korzyści zdrowotne. Zaobserwowano też u nich spadek poziomu hormonu stresu – kortyzolu.
O wynikach badań można przeczytać na stronie internetowej uniwersytetu. Naukowcy zaprezentują je podczas konferencji Computer-Human Interaction, która odbędzie się 7 maja w Austin w Teksasie.

- Odkryliśmy, że kiedy odstawi się pracowników od poczty elektronicznej, wówczas mniej się rozpraszają i doświadczają mniejszego stresu – opisuje współautorka badań, prof. nauk informatycznych Gloria Mark z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine.

Naukowcy badali pracowników administracji wojskowej. Ochotnikom monitorowano na bieżąco pracę serca. W tym czasie specjalne oprogramowanie śledziło częstotliwość, z jaką przełączali aplikacje na ekranach swoich komputerów.

Pracownicy, którzy mieli w swoich komputerach włączoną pocztę elektroniczną, dwukrotnie częściej przełączali aplikacje (ok. 37 razy na godzinę) w porównaniu z grupą, która była odłączona od e-maili przez pięć dni. Ponadto, ich serca ciągle były w stanie pogotowia, co objawiało się zwiększoną częstotliwością uderzeń.

- Urlop od e-maili w czasie pracy może być dobrym pomysłem – dodaje prof. Mark. Zdaniem naukowców, oprócz zmniejszenia stresu brak poczty elektronicznej może również poprawić wydajność pracy. Badaczka podkreśla, że ochotnicy polubili odstawienie od e-maili w pracy, zwłaszcza, kiedy godził się na to ich kierownik.

Poza tym częściej musieli bezpośrednio kontaktować się z kolegami z pracy, odchodząc od biurek, co również niosło korzyści zdrowotne. Zaobserwowano też u nich spadek poziomu hormonu stresu – kortyzolu.

O wynikach badań można przeczytać na stronie internetowej uniwersytetu. Naukowcy zaprezentują je podczas konferencji Computer-Human Interaction, która odbędzie się 7 maja w Austin w Teksasie.

(ew/pap)