Logo Polskiego Radia
Jedynka
Agnieszka Szałowska 29.01.2014

Wyższe kary i odebranie fotoradarów strażom miejskim - szykuje się nowelizacja przepisów drogowych

Punkty karne tylko od policji, wszystkie fotoradary stacjonarne pod zarządem Inspekcji Transportu Drogowego i zatrzymywanie uprawnień za dwukrotne przekroczenie prędkości. To niektóre z proponowanych zmian w przepisach o zachowaniu prędkości na drodze.
FotoradarFotoradarNemo5576/Wikimedia Commons/lic. CC 2.0
Posłuchaj
  • Poseł Stanisław Żmijan o propozycjach zmian w prawie o ruchu drogowym dotyczących kar za przekroczenie prędkości (Popołudnie z Jedynką)
  • Policja, główny inspektor transportu drogowego i sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego o proponowanej nowelizacji - relacja Mariusza Filara (Popołudnie z Jedynką)
Czytaj także

- Obowiązujące prawo nie jest egzekwowalne, system nie jest skuteczny. Skuteczność ściągania kar, ze względu na obowiązujące procedury, jest na poziomie 30-35 procent - powiedział Stanisław Żmijan (PO), jeden z autorów poselskiego projektu zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustawach w zakresie przekraczania prędkości.

Posłowie proponują zastąpienie mandatów karnych karami administracyjnymi w przypadku zarejestrowania przekroczenia prędkości przez urządzenie stacjonarne. - Istotą tych propozycji jest podział urządzeń rejestrujących na stacjonarne i przenośne. Policja nadal używałaby tych przenośnych i karała w oparciu o Kodeks wykroczeń, a Inspekcja Transportu Drogowego używałaby urządzeń umieszczonych w masztach i karała w oparciu o decyzję administracyjną - powiedział.

Gość "Popołudnia z Jedynką" dodał, że inną propozycją jest pozbawienie możliwości stosowania fotoradarów przez straże miejskie i gminne. - Celem ustawy, która nadawała im te uprawnienia było danie wójtom i burmistrzom narzędzia do ochrony mieszkańców. Praktyka rozmija się z tym celem, co potwierdza NIK w swoim raporcie - wyjaśnił. Pełne wyniki kontroli badania bezpieczeństwa ruchu drogowego i stosowania fotoradarów w Polsce przedstawi Najwyższa Izba Kontroli w lutym 2014 roku.

Posłowie proponują szczególne karanie recydywistów i przekraczających prędkość na terenie zabudowanym. W jakiej wysokości? Kto poniesie odpowiedzialność w przypadku aut z leasingu i wynajmowanych? Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

Rozmawiał Paweł Wojewódka.

"Popołudnie z Jedynką" od poniedziałku do piątku między godz. 15.00 a 19.00. Zapraszamy!

(asz/aj)