Logo Polskiego Radia
PAP
Jarosław Krawędkowski 16.10.2017

Polacy wciąż kochają gotówkę. Ich miłość kosztuje gospodarkę 18,5 mld zł rocznie

Wszystko wskazuje na to, że tradycyjny pieniądz – banknoty i bilon coraz bardziej ciąży nowoczesnej gospodarce. Jak wyliczyli eksperci, używanie gotówki kosztuje nas 18,5 mld zł rocznie, czyli pochłania prawie 1 proc. PKB naszego kraju.

Dzisiaj rozpoczął się Tydzień Płatności Bezgotówkowych, będący kulminacją kampanii „Warto Bezgotówkowo”, która popularyzuje aktywne korzystanie z płatności elektronicznych.

40 proc. Polaków nie wyobraża sobie życia bez banknotów i bilonu

I wszystko wskazuje na to, że walka o zmianę przyzwyczajeń Polaków, wciąż z lubością wsłuchujących się w magiczny szmer banknotów, nie jest i nie będzie łatwa, gdyż aż 40 proc. Polaków nie wyobraża sobie życia bez gotówki, a tylko 24 proc. nie nosi jej w portfelu.

17 proc. Polaków nie ma konta w banku, 31 proc. nie korzysta z bankowości elektronicznej

Ponadto na bezgotówkowej mapie Polski wciąż są białe plamy. "17 proc. Polaków nie ma konta w banku, zaś wśród posiadaczy kont bankowych aż 31 proc. nie korzysta z bankowości elektronicznej" – napisano w opracowaniu organizatorów akcji.

Akcja ma przekonać Polaków do płatności bezgotówkowych

− Chcemy przekonywać i inspirować jak najwięcej przedsiębiorców i konsumentów do codziennego używania elektronicznych form płatności" – wyjaśnił, cytowany w komunikacie, prezes Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności Włodzimierz Kiciński.

Dlaczego obrót bezgotówkowy jest opłacalny?

Obrót bezgotówkowy przynosi realne korzyści nie tylko samej gospodarce, ale również przedsiębiorcom i zwykłym obywatelom - zaznaczono. "Płatności bezgotówkowe to fundament cyfrowej gospodarki. Widać to po wymiernych efektach współpracy państwa z sektorem bankowym i dostawcami technologii. Wspólnie z Ministerstwem Rozwoju od kwietnia tego roku realizujemy ogólnopolski Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, który wprowadza możliwość dokonywania bezgotówkowych opłat za czynności urzędowe poprzez terminale płatnicze POS i usługę WebPOS Paybynet. Dotychczas do Programu przystąpiło 660 urzędów z całej Polski” - wskazał wiceprezes Krajowej Izby Rozliczeniowej Dariusz Marcjasz.



Jak dodano, ponad 1,4 mln przedsiębiorców używa bankowości internetowej, a średnia miesięczna wartość transakcji przekracza 70 tys. zł. Jednocześnie, ponad 0,5 mln detalistów ma terminal płatniczy.

Za to coraz bardziej rozpowszechnione terminale płatnicze

Zdaniem dr Przemysława Barbricha, eksperta kampanii „Warto Bezgotówkowo” to naturalna reakcja na zachowania konsumentów. "Polacy oczekują możliwości płacenia za towary i usługi drogą elektroniczną. W przypadku placówek handlowych posiadanie terminala płatniczego staje się wręcz koniecznością. Obrót bezgotówkowy to także inne korzyści dla przedsiębiorców, np. możliwość rozliczania podatków, czy ZUS oraz łatwiejsza kontrola kosztów" – wskazał.

Coraz bardziej popularne płatności zbliżeniowe

W zmianie przyzwyczajeń Polaków na pewno pomaga wygoda, która coraz bardziej cenią nasi rodacy. Przykładem są płatności bezgotówkowe, w których Polacy przodują w krajach Unii.

W Europie tylko Hiszpanie mają większe zaufanie do „zbliżeniówek”

Według danych NBP 66 proc. Polaków uważa płatności bezgotówkowe za wygodniejsze od używania gotówki. Wskazuje na to m.in. popularność płatności zbliżeniowych. "Dziś już 64,4 proc. transakcji kartami to płatności zbliżeniowe, zaś 54 proc. posiadaczy karty z tą funkcjonalnością korzysta z niej przynajmniej kilka razy w tygodniu" - wskazano. W Europie tylko Hiszpanie mają większe zaufanie do tej formy rozliczeń.

Kampania, której celem jest zachęcenie osób indywidualnych, przedsiębiorców i instytucji publicznych do korzystania z płatności elektronicznych, została objęta patronatem Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Finansów.

PAP, jk