Logo Polskiego Radia
polskieradio.pl
Jarosław Krawędkowski 21.02.2018

Koniec z anonimowością handlu kryptowalutami: będą nowe obowiązki informacyjne?

Ministerstwo Finansów chce objąć obowiązkiem informacyjnym firmy handlujące kryptowalutami, takimi jak bitcoin. Pomysłem zajmowali się posłowie Sejmowej Komisji Finansów publicznych, którzy procedowali nad rządowym projektem ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Posłuchaj
  • Ministerstwo Finansów chce objąć obowiązkiem informacyjnym firmy handlujące kryptowalutami, takimi jak bitcoin. Posłowie Sejmowej Komisji Finansów publicznych zajmują się rządowym projektem ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Wiceminister finansów Leszek Skiba poinformował, że Polska jest opóźniona we wdrożeniu
Czytaj także

Przedstawiciel PiS Janusz Szewczak przypomina, że przepisy wprowadzają do polskiego prawa unijne regulacje. Tych, w jego opinii, może być już zbyt wiele.

 Zaostrzenia proponują unijne regulacje. Te jednak będzie można ominąć…

W jego opinii, oszuści będą w stanie znaleźć sposób na ominięcie proponowanych przez Brukselę regulacji. Janusz Szewczak podkreśla, że obecne instrumenty kontroli w postaci wymiaru sprawiedliwości, Komisji Nadzoru Finansowego czy Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, powinny być wystarczające do egzekwowania obecnie obowiązującego prawa.

Unijna regulacja nakłada obowiązki identyfikacyjne. Jak je egzekwować na anonimowym rynku kryptowalut?

"To potrzebna, ale trudna regulacja" - mówi była wiceminister finansów Izabela Leszczyna z PO. Jej zdaniem, trudne jest uregulowanie rynku, który jest anonimowy, a ta cecha sprzyja praniu pieniędzy. Izabela Leszczyna przypomina, że unijna dyrektywa nakłada szereg obowiązków, w tym obowiązki identyfikacyjne. Była wiceszefowa resortu finansów nie wie, jak będą one realizowane na anonimowym rynku.

Z nieoficjalnych rozmów wynika, że przepisy dotyczące kryptowalut mogą się zmienić. Zależy to od efektu prac specjalnego zespołu przy Komisji Nadzoru Finansowego. Firmom oferującym inwestycje w kryptowaluty, od końca ubiegłego roku, przygląda się również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Nowa ustawa o przeciwdziałaniu brudnych pieniędzy poszerza katalog obowiązków instytucji kontroli fionmansowej oraz katalog usłu objetych kontrola i obowiązkiem infomacyjnym

W uzasadnieniu ustawy, obudowanej kilkunastoma rozporządzeniami Ministra Finansów, przedstawiono rekomendowane rozwiązania, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwane efekty.

Przepisy mają być czytelniejsze

Jak czytamy w uzasadnieniu, w związku z dużą liczbą zmian, które powinny być wprowadzone do obecnie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zdecydowano się na opracowanieprojektu nowej ustawy. Tym samym nowe przepisy powinny być czytelniejsze, a zmienione obowiązki i uprawnienia instytucji obowiązanych, jednostek współpracujących i Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF), wynikającez tych przepisów łatwiejsze do identyfikacji.

W nowej ustawie zostaną m. in. wskazane:

- nowe kategorie instytucji obowiązanych;

- zadania Komitetu Bezpieczeństwa Finansowego;

- mechanizmy dot. przygotowania krajowej oceny ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu;

 zmienione obowiązki instytucji obowiązanych, w tym w zakresie stosowania środków bezpieczeństwa finansowego;

- przepisy dot. utworzenia i funkcjonowania Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych;

- poprawione zasady dot. gromadzenia przez GIIF informacji potrzebnych do wypełniania przez niego zadańustawowych, ich ochrony oraz udostępniania tych informacji innym podmiotom;

- zmienione przepisy dot. wstrzymywania transakcji i blokowania rachunków;

-precyzyjniejsze zasady współpracy GIIF z zagranicznymi jednostkami analityki finansowej i Europolem;

-poprawione przepisy dot. szczególnych środków ograniczających przeciwko osobom, grupom i podmiotom;

-zmienione przepisy dot. kontroli instytucji obowiązanych, a także sankcji administracyjnych

Większy katalog instytucji zobowiązanych

W projekcie ustawy zwiększono katalog instytucji zobowiązanych do informacji organów o świadczonych usługach. Wśród nich znalazły się m.in. podmioty prowadzące działalność: wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi oraz wymiany między walutami wirtualnymi.

Bitcoin: waluta poza kontrolą instytucji rządowych i centralnych z anonimowością wtle

Jak czytamy w Wikipedii, odmiennie niż w przypadku większości walut (tzw. fiducjarnych lub inaczej fiat), bitcoin nie opiera się na zaufaniu względem emitenta centralnego.

 Bitcoin używa zdecentralizowanej bazy danych, rozprowadzonej pomiędzy węzłami sieci peer-to-peer do przechowywania transakcji oraz kryptografii w celu zapewnienia podstawowych funkcji bezpieczeństwa, takich jak upewnienie się, że bitcoiny mogą być wydane tylko raz przez osobę, która je posiada w danym momencie.

Topologia peer-to-peer sieci bitcoin oraz brak administracji centralnej czynią manipulację wartości bitmonet poprzez produkcję większej ich ilości niewykonalną dla jakiejkolwiek instytucji rządowej czy innej organizacji lub jednostki, nadal możliwa jest jednak bańka spekulacyjna. Budowa bitcoina pozwala na anonimowe posiadanie własności oraz jej transfery.

NRG, IAR, jk