Logo Polskiego Radia
Jedynka
Michał Dydliński 17.06.2020

Co ze środkami z karty podarunkowej po terminie? Sąd zdecydował ws. sporu ze znaną siecią

Pieniądze z karty podarunkowej nie mogą przepaść. Tak orzekł słupski sąd, powołując się na zasadę dobrego obyczaju. Wyrok dotyczy sprawy między konsumentem a siecią Empik.

Firmy oferujące karty podarunkowe zastrzegają w swoich regulaminach ich terminową ważność. Po jej upływie pieniądze przepadają. Mieliśmy dużo skarg w tej sprawie - mówi Michał Herde, prezes warszawskiego Oddziału Federacji Konsumentów. Jak dodaje, konsumenci skarżyli się, że po upłynięciu terminu sklepy często w ogóle nie chciały rozmawiać o tym, czy jest jeszcze możliwość skorzystania z tych środków.

Posłuchaj
02:38 PR1_AAC 2020_06_17-06-48-00.mp3 Przywrócenie równowagi. Sąd: środki z karty podarunkowej po terminie nie powinny przepadać (Program 1 Polskiego Radia)

Niejasne przepisy

Polskie prawo nie reguluje terminu ważności karty podarunkowej. Zdaniem prezesa federacji konsumentów wyrok sądu jest sprawiedliwy. Jak dodaje, dotychczasowa sytuacja była zaburzeniem równowagi między konsumentem a sklepem, bo ten drugi właściwie nie mając podstawy, zatrzymywał środki zgromadzone na karcie podarunkowej.

shutterstock_mieszkanie dom klucz drzwi 1200.jpg
Dużo trudniej o kredyt mieszkaniowy. Banki podnoszą wymagania

Postanowienie sądu w Słupsku pozytywnie ocenia mec. Karolina Gorczyca-Barszczewska. Jej zdaniem wyrok jest ciekawy zarówno pod kątem prawniczym jak i praktycznym.

- To otwiera także innym konsumentom drogę do odzyskania środków z karty podarunkowej czy vouchera po upłynie terminu. Oczywiście nie mamy w Polsce prawa precedensowego i ten wyrok nie staje się automatycznie prawem, ale jeśli utrzyma się on w apelacji, to może on istotnie wpłynąć na treść linii orzeczniczej sądów - podkreśla.

- Konsumenci nie zawsze mają świadomość tego, że karty podarunkowe posiadają termin ważności - zwraca Marta Pasztaleniec, radca prawny. Wskazuje, że regulaminy korzystania z kart są narzucane jednostronnie konsumentom. Poza tym - dodaje - karty służą też promocji sklepu, więc dotychczas mieliśmy do czynienia z nierównością w relacjach klient-sklep.

Płatność kartą podarunkową w sklepach w Polsce stała się już powszechna. Większość sieci stawia warunki i ogranicza czasowo możliwość korzystania z takiej karty.

PolskieRadio24.pl, Program 1 Polskiego Radia, Tomasz Matusiak, md