Logo Polskiego Radia
IAR
Tomasz Kamiński 17.05.2011

Bank był za drogi, urząd nałożył karę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na działający w Polsce zachodni bank karę za zbyt wysokie opłaty za kredyty.
Bank był za drogi, urząd nałożył karęGlow Images/East News

- Santander Consumer Bank udzielając kredytów konsumenckich pobiera od klientów opłaty wyższe niż zezwalają przepisy - oceniła Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Bank dostał karę 726,5 tys. zł oraz nakaz wycofania się z tak wysokich opłat.

- Ta decyzja ma znaczenie dla konsumentów w całej Polsce, bo bank prowadzi działalność na terenie całego kraju - zaznaczyła.

Pożyczkę można zaciągnąć bezpośrednio w banku lub przez pośrednika finansowego. W tym drugim przypadku do należy doliczyć dodatkową opłatę dla pośrednika. Stanowi ona koszt kredytu. Jednak według prawa opłaty, prowizje przy kredytach konsumenckich, czyli do 80 tys. zł, nie mogą przekroczyć 5 proc. wartości pożyczki. Zasada obowiązuje niezależnie od tego, kto pobiera opłatę.

- W niektórych przypadkach koszty udzielonej pożyczki wynosiły około 13 proc. wartości całej pożyczki - podaje UOKiK.

UOKiK skierował sprawę do swojej katowickiej delegatury. Zrobił to na początku roku po tym, jak klienci złożyli skargi.

Krasnodębska-Tomkiel powiedziała, że gdyby bank zrezygnował z zabronionego poziomu opłat, to miałby szansę na uniknięcie kary.

Nie wiadomo jeszcze, czy bank odwoła się od decyzji. Ma na to 14 dni od chwili doręczenia decyzji. Jeżeli złoży odwołanie, sprawę rozstrzygnie sąd. Prezes UOKiK przypomniała, że Urząd wygrywa przed sądem ponad 80 proc. spraw.

tk