Logo Polskiego Radia
PAP
Marcin Nowak 17.07.2010

74 tysiące dolarów za finałową Jabulani

Aż 74 tysiące dolarów (48,2 tys. funtów) zapłacił na internetowej aukcji anonimowy nabywca za piłkę Jabulani, którą grały reprezentacje Hiszpanii i Holandii (1:0) w finale mistrzostw świata w Johannesburgu.

Dochód ze sprzedaży piłki (cena wywoławcza wynosiła 99 dol.) został przeznaczony na fundację byłego prezydenta RPA Nelsona Mandeli, która zajmuje się m.in. kampanią prewencyjną dot. AIDS i pomocą biednym dzieciom.

Na finałowe spotkanie MŚ-2010 przygotowana została specjalna "złota piłka" - "Jo'bulani". Jej nazwa nawiązuje do miejsca decydującej potyczki - Johannesburgu, określanego w RPA w języku zulu "Jo'Burgiem" czyli "miastem złota".

Jedyną bramkę w finale, na wagę pierwszego tytułu dla Hiszpanii, strzelił w dogrywce Andres Iniesta z Barcelony.

man