Logo Polskiego Radia
PAP
Paweł Klocek 07.12.2010

Bogucki: nie demonizujmy opóźnień w infrastrukturze

Nie wszystkie zaplanowane inwestycje zostaną ukończone do połowy 2012 roku, co wcale nie oznacza, że Polska nie będzie przygotowana do zorganizowania meczów turnieju finałowego piłkarskich mistrzostw Europy - uważa wiceprezes spółki PL.2012 Andrzej Bogucki.
Stadion NarodowyStadion Narodowyfot. PAP
Posłuchaj
  • Adrian Furgalski chwali modernizację infrastruktury transportowej
  • Andrzej Bogucki podkreśla rolę funduszy unijnych
  • Wielkim optymistą w sprawie tempa prac modernizacyjnych jest Andrzej Cudak
Czytaj także

Podczas panelu Press Clubu zaproszeni eksperci zastanawiali się między innymi nad losem stadionów budowanych z myślą o EURO 2012, a także nad stanem przygotowań infrastruktury drogowej, kolejowej i miejskiej. W zgodnej opinii fachowców nowoczesne, wielofunkcyjne obiekty mogą po mistrzostwach zarabiać na siebie, służąc nie tylko jako areny piłkarskie lecz i centra kulturalne, biurowe oraz konferencyjne.

Adrian Furgalski z zespołu doradców "Tor" zwrócił uwagę, że szereg inwestycji drogowych, w tym odcinków autostrad, ma być oddanych do użytku w maju 2012 roku, co rodzi poważne zagrożenie, szczególnie jeśli warunki atmosferyczne będą niekorzystne.

- Wiele odcinków ma mieć "zapewnioną przejezdność" na czas EURO, ale nie bardzo wiadomo, co to określenie oznacza - zastanawiał się Furgalski. - Są przecież procedury odbioru inwestycji. Jak będzie można dopuścić do ruchu drogę, której parametry nie są zgodne z projektem? Kto weźmie na siebie odpowiedzialność za taką decyzję? W umowach z wykonawcami nie znalazłem precyzyjnego zapisu dotyczącego "przejezdności" - powiedział Furgalski.

Jego zdaniem infrastruktura drogowa mimo wszystko nie będzie poważnym problemem w okresie mistrzostw. Znacznie gorzej wyglądają natomiast perspektywy modernizacji linii kolejowych, gdzie jedynymi na dobrą sprawę inwestycjami są remonty dworców. Stan sieci połączeń kolejowych jest w jego opinii wręcz "tragiczny", a opóźnienia w porównaniu z Europą Zachodnią szacować trzeba na dziesiątki lat.

- Jest szansa, że w 2012 roku podróż pociągiem z Warszawy do Gdańska będzie trwała trzy i pół godziny, a z Poznania do Wrocławia dwie i pół, nie wspominając już o wyprawie ze stolicy do Wrocławia" - nadmienił Furgalski.

- Nie demonizujmy kwestii tych projektów, które się nie udały - tonował pesymistyczny ton Andrzej Bogucki.

- Powinniśmy raczej skierować wysiłek na sferę organizacji. Możemy w tej dziedzinie zrobić wiele, aby kibice i turyści czuli się w naszym kraju dobrze. Fani przyjeżdżający na mistrzostwa to specyficzna grupa. Oni nie będą słuchać Chopina czy chodzić do teatru. Będą jeść kurczaki i pić piwo, ale jeśli poczują się u nas dobrze - mogą przyjechać ponownie, a wtedy będą się cieszyć kuchnią, odwiedzać muzea i podziwiać krajobrazy - stwierdził Bogucki.

Nie ukrywa on, że UEFA myśli w pierwszym rzędzie o swych gościach - tzw. rodzinie UEFA i piłkarzach, a nie o kibicach. Dla gości europejskiej federacji nie są niezbędne autostrady i drogi ekspresowe, bowiem i tak przylecą samolotami, a prace przy modernizacji i rozbudowie lotnisk przebiegają sprawnie.

Po pomyślnej dla Polski i Ukrainy decyzji UEFA zapanował entuzjazm i powstawały bardzo ambitne plany modernizacji całego niemal kraju - przypomniał Bogucki.

- W EURO upatrywano szansę poprawy warunków i komfortu życia wszystkich Polaków. Nie wszystkie z tych zamierzeń uda się zrealizować w terminie, wiele trzeba odsunąć w czasie, ale naukowe badania wykazują, że dzięki bodźcowi, jakim stała się organizacja mistrzostw, modernizacja infrastruktury została przyspieszona o około trzy lata - stwierdził.

Poprawę warunków życia zapowiadają władze miast-gospodarzy mistrzostw.

- Do rozpoczęcia turnieju gotowe będą autostradowe wloty do Warszawy, co znacznie poprawi dojazd - zapewnił p.o. dyrektora sekretariatu ds.EURO 2012 Urzędu Miasta Warszawy Andrzej Cudak.

Wymieniony zostanie praktycznie w całości tabor transportu miejskiego, zmodernizowane będą najważniejsze linie tramwajowe. Remontowane są dworce - Gdański, Wschodni i Centralny, trwa budowa połączenia kolejowego lotniska z miastem i tym samym Stadionem Narodowym.

- Dzięki tym inwestycjom wyraźnie poprawi się komfort życia w mieście - podkreślił.

Andrzej Cudak uspokajał także, że budowa drugiej stacji metra w rejonie ul. Świętokrzyskiej nie będzie kolidować z planową na pobliskim Placu Defilad oficjalną strefą kibica.

- Uzgodniliśmy z budowniczymi metra, że postarają się maksymalnie zmniejszyć zajmowany przez nich teren. Planowana strefa kibica będzie mogła przyjąć sto tysięcy osób, a gdyby zaszła taka potrzeba, możemy dodatkowo zająć ulicę Marszałkowską i przyjąć jeszcze dwadzieścia tysięcy kibiców - powiedział.

pk