Logo Polskiego Radia
Trójka
Gabriela Skonieczna 11.05.2013

Polacy idolami młodych Niemców

Ten fenomen możliwy stał się dzięki Robertowi Lewandowskiemu, Jakubowi Błaszczykowi i Łukaszowi Piszczkowi, grającym w Borussii Dortmund. – Moim zdaniem jak nikt inny są symbolem rzetelnego, ciężko pracującego i odnoszącego sukcesu Polaka - mówi berliński korespondent Polskiego Radia Wojciech Szymański.
Jan Polak (L) i  Robert Lewandowski walczą o piłkę podczas meczu VfL Wolfsburg vs Borussia DortmundJan Polak (L) i Robert Lewandowski walczą o piłkę podczas meczu VfL Wolfsburg vs Borussia Dortmund PAP/EPA/PETER STEFFEN

Trio z Borrussii jest znane nie tylko fanom piłki nożnej, ale i kanclerz Angeli Merkel, która wymawia nazwiska piłkarzy lepiej niż nazwisko swojego dziadka Ludwiga Kazmierczaka – przypomina dziennikarz.

Udział w zmianie postrzegania Polaków za Odrą miało także zeszłoroczne Euro 2012, które pokazało dobitnie, że możemy dobrze zorganizować wielkie sportowe wydarzenie. W związku ze sportowym świętem wiele pisano i mówiono o Polsce w bardzo pozytywnym kontekście.

Skuty lodem kraj pięknych kobiet. Czego Portugalczycy nie wiedzą o Polsce?

Przemiany w postrzeganiu Polaków mają także odzwierciedlenie językowe. "Polnische wirtschaft" polskie gospodarzenie, które przez dziesięciolecia było synonimem chaosu i niegospodarności nabiera nowego sensu. Polska gospodarka pojawia się w niemieckich mediach obecnie prawie wyłącznie w pozytywnym kontekście. O jej sukcesach i przezwyciężeniu kryzysu wiele się mówi. W Berlinie bardzo pozytywnie o polskiej gospodarce wypowiadał się ostatnio Anshu Jain, szef Deutsche Banku.

Od 2 maja do 4 czerwca Trójka i "Gazeta Wyborcza" prowadzą wielką akcję społeczną "Orzeł może" , która ma na celu przekonanie Polaków do okazywania życzliwości, optymizmu i wiary we własne siły. Prezydent RP objął akcję honorowym patronatem.

Porannego pasma "Zapraszamy do Trójki" można słuchać od poniedziałku do soboty między godziną 6.00 a 9.00.