Choć kolej, jako jedna z ostatnich zaczęła korzystać ze środków pomocowych UE dla słabiej rozwiniętych członków, to jednak obecnie stara się dobrze je zagospodarować - mówi Jakub Karnowski, prezes zarządu PKP SA.
W latach 2012-2015 kolej zainwestuje 32 mld zł, z czego 26 mld w poprawę stanu infrastruktury kolejowej, 4 mld zł - w odnowienie taboru, głównie PKP Intercity oraz ok. 2 mld zł - na inwestycje w modernizację lub budowę nowoczesnych dworców kolejowych. Efekty tych ostatnich inwestycje są widoczne, pasażerowie korzystają już z nowych dworców w dużych miastach, jak np. w Katowicach, Krakowie i Poznaniu.
- Na te inwestycje kolej musi mieć też wkład własny. Staramy się więc wygospodarować środki z aktywów grupy PKP, np. poprzez prywatyzację i sprzedaż zbędnych nieruchomości - podkreśla Jakub Karnowski.
Kolej stanie się konkurencyjna i atrakcyjniejsza już w przyszłym roku, stwierdza prezes PKP SA. Do ok. 2,5 h skróci się czas podróży z Warszawy do największych miast, a pasażerowie będą jechać w luksusowych warunkach pociągiem ekspresowym premium intercity (Pendolino).
Pod koniec 2015 r. tabor PKP IC w 65 proc. będzie albo nowy, albo zmodernizowany. Zaczną się też poprawiać warunki konkurencji dla przewozów towarowych koleją.
Jakub Karnowski będzie gościem Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Weźmie m.in. udział w sesji tematycznej "Rozwój infrastruktury w nowej perspektywie finansowej UE.
Piotr Stefaniak