Logo Polskiego Radia
Dwójka
Jacek Puciato 30.05.2014

Rozkwit i upadek Young British Art

Gościem "Pop-południa" był Gregor Muir, krytyk i kurator, który opowiedział o grupie brytyjskich artystów współczesnych działającej w latach 90. XX w.
Fragment okładki książki Gregora Muira Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Art, wyd. KarakterFragment okładki książki Gregora Muira "Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Art", wyd. Karaktermat. prasowe
Posłuchaj
  • Rozkwit i upadek Young British Art (Pop-południe/Dwójka)
  • Rozmowa o kulturowym znaczeniu tatuażu (Pop-południe/Dwójka)
  • O hiszpańskim festiwalu muzycznym Primavera Sound (Pop-południe/Dwójka)
Czytaj także

Kiedy na początku lat osiemdziesiątych Gregor Muir przyjeżdża do Londynu, by zostać artystą, wie jedno: sztuka nie ma przyszłości. Miasto, podobnie jak cały kraj, jest pogrążone w stagnacji, zewsząd zionie nudą, której nie są w stanie uśmierzyć nawet uliczne zamieszki. Zamykane są fabryki, szpitale, a relikty przemysłu wyprzedawane na złom. Świat sztuki jest snobistyczny i prowincjonalny, w mieście działa zaledwie kilka galerii skłonnych wystawiać młodych. W tej apokaliptycznej atmosferze na scenę wkracza grupa krnąbrnych studentów Goldsmiths College, którzy za nic mając konserwatywne gusta, w ciągu kilku lat dokonają istnej rewolucji.
Damien Hirst, Sarah Lucas, Tracy Emin i ich koledzy oraz dotrzymujący im kroku marszandzi i galerzyści na trwałe odmienią obraz brytyjskiej sztuki i sprawią, że w latach dziewięćdziesiątych rozpocznie się jej nowa era. (za opisem książki Gregora Muira "Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Art", wyd. Karakter)
Poza tym w "Pop-południu": o kulturowym znaczeniu tatuażu w związku z książką "Tatuaż przestępcy" Cesare Lombroso oraz o hiszpańskim festiwalu muzycznym Primavera Sound.
Audycję prowadziła Marta Strzelecka.

jp/mc