Logo Polskiego Radia
Trójka
Mirosław Mikulski 02.12.2010

Wirtualne autostrady

Do czasu rozpoczęcia Euro 2012 w Polsce miało powstać dwa tysiące kilometrów nowoczesnych dróg. Już wiadomo, że będzie ich mniej.
Wirtualne autostrady fot. SXC

Marcin Hadaj, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad zapewnił, że kluczowe odcinki dróg związane z Euro 2012 zostaną oddane do użytku zgodnie z planem, czyli przed mistrzostwami.

Potwierdził, że początkowo rząd planował przeznaczyć w tym roku na budowę nowych dróg i autostrad 27 miliardy złotych, potem ze względu na intensywna zimę i powodzie ta suma została ograniczona do ok. 20 miliardów. – Ale i tak jest to kolejny rekord – stwierdził.

Zauważył, że co roku na budowę dróg wydajemy coraz więcej. Jeszcze dziesięć lat temu było to ledwie 7-8 miliardów złotych. Przypomniał, że zbudowanie jednego kilometra autostrady to koszt ponad 30 milionów złotych, a trasy ekspresowej o kilka milionów mniej.

Stwierdził, że już w przyszłym roku przybędzie nam kilkaset kilometrów nowych autostrad. - Obecnie dysponujemy siecią 854 kilometrów autostrad, a do końca maja 2012 będziemy mieli już ok. 1,6 tys. kilometrów. Jeśli chodzi o drogi ekspresowe to ich długość wzrośnie z 620 km do ponad tysiąca. Na Euro 2012 będziemy mieli 3 tysiące dróg dobrej jakości – zapewnił.

Nie wszyscy chcą wierzyć w te zapewnienia. Adrian Furgalski, ekspert z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor potwierdził, że obecnie w budowie jest trzykrotnie więcej dróg niż za czasów poprzedniego rządu. Dodał jednak, że obiecywano więcej. Są na przykład duże problemy ze sfinansowaniem ważnego odcinka autostrady z Łodzi na Śląsk o długości blisko 180 kilometrów.

Jego zdaniem już w roku 2007 kiedy powstał projekt budowy sieci szybkich dróg było wiadomo, że jest on nierealny. Błędem obecnego ministra infrastukury było to, że potwierdził on obietnice poprzedniej ekipy.

- Gdyby minister powiedział uczciwe, że nie wszystko zrealizuje to dziś nie byłoby takiego zaskoczenia – powiedział. Furgalski dodał, że budowa dróg jest bardzo kosztowna dla budżetu i zwiększa dług publiczny.

– Jedna autostrada to kilka miliardów dolarów i bardzo łatwo znaleźć tu oszczędności dla budżetu – potwierdził. Z drugiej strony budowa nowych dróg powoduje wzrost gospodarczy regionu, w którym powstają.

Zdaniem Furgalskiego w dalszych latach będziemy mieli problemy z finansowaniem budowy nowych dróg.

Aby wysłuchać rozmowy "Wirtualne autostrady" wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie „Posłuchaj” w ramce po prawej stronie.

(miro)