Logo Polskiego Radia
Trójka
Agnieszka Szałowska 23.01.2011

Niewinny świat Władysława Ślesickiego

- Żyjemy w kulturze podejrzliwości, która Ślesickiemu, zarzuca naiwność, czy dążenie do utopii. Ale właśnie dzięki temu jego filmy są tak atrakcyjne, bo stanowią inne widzenie świata - powiedział Tadeusz Sobolewski, krytyk filmowy.
Kadr z filmu Władysława Ślesickiego Rodzina człowieczaKadr z filmu Władysława Ślesickiego "Rodzina człowiecza"fot. Youtube.com
Posłuchaj
  • Trójkowo filmowo 23 stycznia 2011
Czytaj także

Z serii "Polska Szkoła Dokumentu" wydawanej przez Narodowy Instytut Audiowizualny ukazały się na DVD dokumenty Władysława Ślesickiego.

- Ślesicki miał dwa wielkie wzory; pierwszym z nich był dokumentalista Robert J. Flaherty, a drugim wystawa zdjęć pt. "Rodzina człowiecza", na podstawie której nakręcił później film - powiedział Tadeusz Sobolewski, krytyk filmowy, dziennikarz, publicysta.

Sobolewski podkreślił, że dokumentalista miał wyjątkowy sposób pokazywania rzeczywistości, widział ludzkość jako jedną rodzinę, jedną społeczność, która w różnych kulturach powtarza te same rytuały. - Tak właśnie pokazuje Ślesicki tych swoich Cyganów, górali, chłopów z augustowskiego. To są ludzie, których bardzo dobrze znał, właściwie oni współpracują z nim przy robieniu filmu - wyjaśnił krytyk.

Dzięki temu bohaterowie filmów Władysława Ślesickiego zachowują naturalność, zdają się nie dostrzegać kamery.

Ta umiejętność pokazania życia w sposób antropologiczny, a nawet poetycki jest dla Ślesickiego bardzo ważna. - A jednocześnie jest to kino pełną gębą, tam jest taki epicki rozmach, piękny prawdziwą ekspresją filmową - dodał Sobolewski.

Władysław Ślesicki przestał robić filmy dokumentalne w latach 70. gdy pojawił się w Polsce nurt dokumentu społecznego, pokazujący rzeczywistość w sposób krytyczny. Reżyser wrócił wtedy do lektur z dzieciństwa i wyreżyserował "W pustyni i w puszczy" oraz "Lato leśnych ludzi".

- W jakimś sensie każdy jego film przedstawia cały świat, pokazuje go jako całość, takich dokumentów wtedy było więcej na świecie, ale Polska była w czołówce - podsumował Sobolewski.

/

Na dwupłytowym albumie znalazło się 17 z 23 filmów Władysława Ślesickiego.

DVD 1:

Rodzina człowiecza (1964)

W gromadzie ducha puszczy (1957)

Płyną trawy (1962), Góra (1964)

Zanim opadną liście ... (1964)

Chyłe pola (1970), Wśród ludzi (1960)

DVD2:

Jedzie tabor (1955), Opowieść o drodze (1958), Spacer w Bieszczadach (1958), Portret małego miasta (1961), Ludzie i ryby (1962), Dwudziesta pierwsza (1964), Chwila ciszy (1965), Energia (1967), Dni miesiące lata ... (1966), Sugar mill in Morocco (1964)

Zapraszamy do obejrzenia fragmentu "Rodziny człowieczej"

W dalszej części audycji:

- o premierach kinowych firmy dystrybucyjnej ITI opowiadała Marlena Wilcan

- relację z rozdania Złotych Globów przygotował Marek Wałkuski

- gośćmi byli Iwona Sadowska, reżyser filmu "Wolność jak płomień" i Stan Borys, jego bohater

- prześledziliśmy sukcesy polskich filmów na zagranicznych festiwalach i konkursach

Aby wysłuchać całej audycji wystarczy kliknąć ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.

Audycji "Trójkowo, filmowo" można słuchać w każdą niedzielę tuż po godz. 12.00. Zapraszamy.

(asz)