Logo Polskiego Radia
Dwójka
Jacek Puciato 24.05.2013

Zdjęcia pełne dramaturgii. Zaczęło się w Polsce

– To w łódzkiej szkole filmowej zaczęto nauczać, by dramaturgia wizualna była również domeną operatora, by o estetyce i dramaturgii wspólnie rozmawiali reżyser i operator – mówiła w Dwójce Jolanta Dylewska, autorka zdjęć do wielu znakomitych filmów.
Kadr z filmu Tulpan, przy którym pracowała DylewskaKadr z filmu "Tulpan", przy którym pracowała Dylewska
Posłuchaj
  • Z Jolantą Dylewską, operatorem filmowym, rozmawia Magdalena Juszczyk (W Dwójce raźniej)
Czytaj także

– Dla mnie praca operatora przebiega na czterech poziomach: techniki – sprzętu, kamery, lamp; technologii, czyli nośnika (światłoczuły, cyfrowy), estetyki i dramaturgii wizualnej – opowiadała Jolanta Dylewska. – Ważne jest to, na ile moje zdjęcia – światło, ruch kamery, kompozycja – współopowiadają historię zawartą w scenariuszu – wyjaśniała, podkreślając, że to właśnie w Polsce, w łódzkiej Filmówce, zaczęto uczyć, by za kształt owej dramaturgii odpowiadali wspólnie reżyser i operator. Że najlepszym rozwiązaniem jest wspólna praca nad tym aspektem filmowego dzieła.
Jolanta Dylewska – autorka zdjęć do takich filmów jak "W ciemności" Agnieszki Holland (2011 r.), "Tulpan" Sergieja Dworcewoja (2008 r.), "Rozmowa z człowiekiem z szafy" Mariusza Grzegorzka (1993 r.), scenarzystka i reżyserka, a także wykładowca na Wydziale Reżyserii i Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi – mówiła w Dwójce między innymi o współpracy z Sergiejem Dworcewojem, z którym realizuje właśnie film o współczesnej Rosji.
Audycję "W Dwójce raźniej" prowadziła Magdalena Juszczyk.

tagi: FILM