Logo Polskiego Radia
IAR
migrator migrator 21.01.2010

Kryzys uczy gospodarowania portfelem

Poziom wiedzy ekonomicznej Polaków jest wciąż niski. Ale kryzys spowodował, że bardziej świadomie gospodarujemy portfelem.

Do takich wniosków doszli uczestnicy konferencji "Edukacja ekonomiczna przeciw kryzysowi". W spotkaniu uczestniczyli Prezes NBP, bankowcy, przedstawiciele fundacji i stowarzyszeń, oraz naukowcy.

Prezes NBP Sławomir Skrzypek podkreślił, że to właśnie niski poziom wiedzy ekonomicznej przyczynił się do obecnego kryzysu. Jak dodał - świadomość ekonomiczna Polaków wciąż pozostawia dużo do życzenia.

Kryzys paradoksalnie przyczynił się też do większego zainteresowania ekonomią. Takiego zdania jest ekonomista prof. Krzysztof Opolski. Jak podkreśla - kryzys nauczył nas szacowania ryzyka finansowego.

Marcin Gomoła - przewodniczący, działającej przy Giełdzie, Rady Ładu Informacyjnego,podkreślił że dużą rolę w edukacji ekonomicznej i stabilności rynków odgrywają media. Jego zdaniem potrzebna jest budowa zaufania dla medialnej informacji ekonomicznej.

Prezes NBP Sławomir Skrzypek zapewnił , że proces edukacji ekonomicznej, w której bierze udział NBP, będzie kontynuowany i rozwijany. "W tym roku zyskujemy dodatkowego partnera - fundację NBP - która wzmocni naszą zdolność do finansowania ważnych dla edukacji obszarów. Edukacja będzie w dużej mierze kierowana do młodzieży szkolnej, jak i studentów. Już dzisiaj jest to największy segment naszej akcji edukacyjnej" - podkreślił.

NBP chce również finansować studia podyplomowe m.in. w takich dziedzinach, jak polityka pieniężna czy makroekonomiczna. "Umiejętność świadomego korzystania z instrumentów finansowych powinien posiadać każdy obywatel i klient banku, aby mógł skorzystać z dobrodziejstw systemu finansowego" - powiedział.

Prezes NBP zaznaczył, że wartość nakładów na działalność edukacyjną NBP systematycznie rośnie. W 2007 r. wyniosły one ok. 10 mln zł, rok później - ponad 13 mln zł, a w 2009 r. - 28,7 mln zł. W tym roku dofinansowanie projektów edukacyjnych ma wynieść 34 mln zł. NBP realizuje również wspólnie z Polskim Radiem "ABC finansów domowych".

rk,Informacyjna Agencja Radiowa (IAR),PAP