Logo Polskiego Radia
PAP
migrator migrator 15.12.2009

Koniec z rozwrzeszczanymi reklamami w telewizji

Reklamy nie będą mogły być głośniejsze niż poprzedzające je audycje, a ich dźwięk nie powinien być przeraźliwie brzmiący. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyjęła we wtorek nowelizację rozporządzenia o działalności reklamowej i telesprzedaży w programach radiowych i telewizyjnych.

Głośna reklama od lat jest zmorą widzów. Liczne skargi napływają do KRRiT, a w 2006 r. interweniował w tej sprawie Rzecznik Praw Obywatelskich. Rzecznik - także w reakcji na napływające do niego skargi - zwracał uwagę, że "spokój psychiczny", który burzy nagłe natężenie dźwięku reklam, "należy niewątpliwie do otwartego katalogu dóbr osobistych chronionych na podstawie art. 23 Kodeksu cywilnego".

Podobnie jak RPO, KRRiT także podkreśla, że nadmierna głośność dźwięków oraz jej nagłe skoki "w niezaprzeczalny sposób naruszają komfort psychiczny odbiorcy w czasie emisji programu".

Poziom głośności reklam ma być ustalany na podstawie specjalnego "algorytmu obiektywnego pomiaru głośności dźwięku wielokanałowego". KRRiT przygotowuje się do rozpisania przetargu na aparaturę monitorującą natężenie dźwięku. Wedle wstępnych szacunków, jej koszt wyniesie ok. 150 tys. zł.

Nowelizacja wejdzie w życie pięć miesięcy od daty publikacji w Dzienniku Ustaw. Na razie projekt trafi do Rządowego Centrum Legislacji.

tagi: KRRiT